Terug naar overzicht

10 conversie optimalisatie tips voor een ultieme eerste online indruk

Veel webshops/sites hebben al redelijk wat bezoekers, maar hun conversiepercentage (aantal bestellingen op nieuwe klanten) valt vaak tegen. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde conversie 1,25% bedraagt. Dus bijna 99% van de bezoekers verlaat de site zonder blikken of blozen.

Definitie conversie optimalisatie

Even voor de volledigheid hier de definitie volgens Wikipedia i; ‘Conversie optimalisatie’ is de wetenschap en kunst van het creëren van een ervaring voor een webshop / sitebezoeker met als doel om de bezoeker te converteren naar een klant’ (Bron; wikipedia.org, vertaald uit het Engels).

De tips in dit artikel gaan over hoe je als webshop / website eigenaar deze ‘ultieme bezoekerservaring’ kunt creëren  waardoor bezoekers sneller klanten worden.

Online eerste indruk

Het creeren van de ultieme bezoekerservaring begint op het moment dat een nieuwe bezoeker de webshop / site opent… dit duurt gemiddeld 7 seconden. Als jouw shop / site er niet in slaagt om de nieuwe bezoeker te overtuigen, nieuwsgierig te maken, te prikkelen… dan verdwijnt hij net zo snel weer als hij is gekomen.

De 10 conversie optimalisatie tips in dit artikel gaan erover hoe je de ultieme ‘online eerste indruk’ kunt creëren, zodat bezoekers meer pagina’s gaan maken, gericht gaan zoeken, vaker terugkomen maar vooral: gaan converteren (lees: bestellen, aanmelden nieuwsbrief, offerte aanvragen, etc.

10 conversie optimalisatie tips voor een ultieme eerste online indruk

1. Spreek de doelgroep aan
2. Maak duidelijk wat de USP’s zijn
3. Doseer de content
4. Zorg voor topdesign
5. Maak duidelijk wat jouw propositie is
6. Bied ‘over de streep trekkers’ aan
7. Zorg voor een perfecte mimiek
8. Bouw aan overtuigingskracht
9. Zorg voor aantrekkelijke navigatie items
10. Vertel de bezoeker wat hij moet doen

1. Spreek de doelgroep aan

Conversie optimalisatie tip 1:een altijd werkende methode om een goede indruk te creëren  is het aanspreken van de bezoekers van jouw webshop / site. Niet door ‘welkom bij onze webshop’ maar door het kort benoemen van dilemma’s / onderwerpen waar jouw bezoeker mee bezig is. Je spreekt hem / haar aan en je kweekt herkenning. Voorbeeld: “je bent webshop (site)  eigenaar en je hebt het gevoel dat er meer in zit”

2. Maak duidelijk wat de USP’s zijn

Bij heel veel webshops en sites wordt vaak alleen gecommuniceerd over wat er aangeboden wordt. Maar als je je realiseert dat een bezoeker via Google een aantal sites snel (een eerste site bezoek duurt gemiddeld 7 seconden) bekijkt, dan wil je deze bezoeker in een oog op slag vertellen waarom hij hier moet bestellen / informatie moet aanvragen. Het verwerken van de belangrijkste (liefst max. 4) USP’s in de header of op een andere prominente plek zorgt ervoor dat mensen direct ‘snappen’ waar het in deze shop / site om gaat. Een belangrijk punt om de conversie van je shop te optimaliseren.

3. Doseer de content

Als je je realiseert dat een nieuwe bezoeker van je webshop / site gemiddeld in 7 seconden bepaald om te blijven of om te gaan, dan is het niet handig om hele lappen tekst (vooral op de homepage) te presenteren. Die lappen tekst gaan ze wel lezen als je ze hebt overtuigd om te blijven. Daarom is het van essentieel belang om de belangrijkste toegangpagina’s overzichtelijk en helder te maken.

4. Zorg voor topdesign

Een webshop / website die er slordig uitziet, waar het logo ontbreekt, of waar zoveel kleuren
door elkaar heen gebruikt worden dat het niet meer serieus overkomt… maken geen schijn van kans. Aandacht besteden aan passend webdesign is een voorwaarde voor een goede eerste online indruk. Lees ook het artikel: “zeven ingrediënten voor professioneel webdesign

5. Maak duidelijk wat jouw propositie  is

Deze tip geldt vooral voor websites. Webshops slagen er meestal goed in (door afbeeldingen van productaanbod etc.) helder te maken wat er te koop is. Websites (zeker als het gaat om diensten) hebben hier vaak moeite mee. Een titel voor de website presenteren en ook een goede slogan zijn prima hulpmiddelen om ‘in een oog opslag’ duidelijk te maken waar het op jouw webshop / site om gaat.

6. Bied “over de streep trekkers aan”

Naast het feit dat bezoekers graag willen weten waar ze zijn, wat ze kunnen verwachten,wat en waarom ze hier zouden moeten converteren… is het van groot belang om nieuwe bezoekers ‘over de streep te trekken’. Je wilt ze kennis laten maken, ze de ultieme klantervaring bieden… zodat ze vaker terugkomen en loyaal worden aan jouw webshop / site. Lees ook het artikel: “hoe je van bezoekers klanten maakt, 3 conversiepaden

7. Zorg voor de perfecte mimiek

Als je wilt dat bezoekers binnen enkele seconden snappen waar het in totaliteit om gaat, dan is belangrijk om de indeling van de webshop / site zo te maken, dat bezoekers in een oog opslag de webshop / site kunnen scannen en begrijpen. Sommige homepages staan vaak zo vol met teksten, blokken, afbeeldingen, vele navigatiemenu’s dat een nieuwe bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. De kans dat een bezoeker dan afhaakt is zeer groot.

8. Bouw aan overtuigingskracht

Wervende webteksten maken lekker nieuwsgierig en bouwen aan overtuigingskracht. Vaak zie je webshops met alleen maar aanbod, zonder een stukje copywriting. Het benoemen van de voordelen, het uitleggen van het onderscheidend vermogen, resultaatgericht schrijven (verkoop gaten geen boren) en zorgen voor herkenbaarheid…, zorgen voor het beste resultaat.

9. Zorg voor aantrekkelijke navigatie items

Als je wilt dat bezoekers langer dan 7 seconden blijven, dan is het noodzaak om voldoende ‘springplanken’ te creeren naar de rest van je shop / site. Met andere woorden: hoe aantrekkelijker / wervender de navigatie items op jouw shop / site zijn, hoe groter de kans dat men hierop door gaat.

10. Vertel de bezoeker wat hij moet doen

Naast een wervend en helder navigatiemenu moet je voldoende toegang bieden naar interessante waardevolle content. Het gebruik maken van heldere en overtuigende ‘calls for actions’ dragen hier absoluut aan bij. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk, zodat de drempel om dieper te gaan in je website / shop zo laag mogelijk wordt.

Aandacht besteden aan deze 10 webshop / site conversie optimalisatie punten maakt jouw webshop / site aantrekkelijker en zorgt ervoor dat bezoekers sneller klant worden.

Bron: Marco Bouman, Online Marketing Machine