Terug naar overzicht

Ondernemen en Focus

Afzender: Gerhard Loorbach
Als ondernemer komt er veel op je af, zodra het bedrijf begint te lopen dan zul je voortdurend met kansen, aanbiedingen en nieuwe ideeën worden geconfronteerd. Sommige ideeën bedenk je zelf, maar je zult ook heel veel input krijgen vanuit de wereld om je heen.

Ik ken ondernemers die werkelijk alles als kans beschouwen, ze proberen met iedereen samen te werken en willen uit elke situatie het maximale halen. Op zich is dit in de basis een goeie instelling, goed ondernemerschap is het zien van kansen die anderen niet zien.

Toch is het ook een grote valkuil, als je de hele dag inspringt op zaken die zich toevallig op dat moment voordoen dan kun je niet structureel met je eigen plannen bezig zijn. Je wordt dan een reactief persoon in plaats van een proactief persoon.

Je kunt je tijd maar één keer ergens aan besteden en dus moet je zorgvuldig met je tijd omgaan.

Stel dat je met je auto van Groningen naar Amsterdam wilt rijden, als je bij elke afslag die je tegenkomt de weg af gaat en gaat rondkijken of er misschien iets leuks te doen is dan zul je nooit in Amsterdam aankomen. Als je vasthoudt aan het doel om naar Amsterdam te rijden en daar niet van afwijkt dan ben je er in 1,5 uur en zo werkt in het ondernemerschap exact hetzelfde.

Daarom vind ik het zelf heel belangrijk om altijd heel duidelijk je eigen planning in je achterhoofd te hebben. Uiteraard moet je hiervoor wel eerst die planning maken, maar ik weet uit ervaring dat dit bij de meeste ondernemers wel aanwezig is. Of op papier of in hun hoofd.

Ik heb mezelf aangeleerd om bij elke kans of mogelijkheid die ik zie eerst na te denken op welke manier dit in mijn eigen planning past. Ik weet welke doelen ik uiteindelijk heb en ga alleen in op kansen die mij dichter bij mijn doelen brengen.

Dat is ook de reden dat ik veel aanvragen binnen mijn bedrijf afwijs, niet omdat ik het geen goede ideeën vind, of omdat ik denk dat het geen geld op zal leveren, maar omdat het simpelweg niet binnen mijn business concept past.

Dit klinkt heel simpel, maar ik vind het in de praktijk vaak erg lastig om hier aan vast te houden. Je moet namelijk “nee” kunnen zeggen tegen voorstellen waarvan je weet dat deze winstgevend zullen gaan worden. Zoals ik eerder vertelde moet je hierbij tegen je gevoel in gaan en dat is voor iedereen lastig.

Concreet een aantal tips die mij helpen bij het nemen van dit soort beslissingen:

  • Denk na over je doelen, waar wil je uiteindelijk heen met je bedrijf? Zorg ervoor dat deze doelen niet ergens weggestopt zijn in een ondernemingsplan, maar dat je deze helder voor ogen hebt
  • Zeg niet meteen “ja” bij elke kans die je tegen komt, neem bewust de tijd om hier over na te denken
  • Probeer niet bij elk zakelijk contact dat je legt geforceerd een samenwerkingsverband te zoeken, het is er of het is er niet
  • Bedenk bij elke beslissing die je neemt in hoeverre dit jou dichter bij je doelen brengt
  • Durf tegen je gevoel in te gaan en “nee” te zeggen op het moment dat je ziet dat bepaalde kansen of mogelijkheden niet binnen je bedrijfsconcept passen

Hier bewust mee bezig zijn heeft mij echt geholpen bij het opzetten van mijn bedrijf. Ik kan in een korte tijd mijn doelen bereiken, omdat ik me niet laat afleiden door mijn omgeving en zelfs niet door mijn eigen creatieve ideeën.

Als je dit bewust en consequent toepast dan zul je uiteindelijk veel sneller je doelen behalen. Als je de goeie doelen hebt gesteld dan kan deze techniek dus ook alleen maar in succes eindigen.

Succes met focussen!

Gerhard Loorbach
Ondernemers Universiteit