Let op je cash flow!
Winnaars hebben een plan. Verliezers hebben – achteraf – een excuus. Dit is niet bepaald een nieuw weetje. Maar wel een dat voor een bedrijf van groot belang is voor de cashflow in de onderneming. Zeker in deze tijden.
Door goed te plannen kunt u het maximale uit uw onderneming halen. Bij zwaar weer heeft u er een prima steun aan, waarmee u uw bedrijf van de ondergang kunt behoeden. Planning als managementinstrument is van groot belang. Want te veel ondernemingen gaan op de fles door een negatieve cashflow, die zij niet hebben voorzien.
Focus op winst
Sommige ondernemers willen zich nogal eens focussen op omzet en winst. Aan cashflow besteden ze niet of nauwelijks aandacht. Maar het maken van winst wil niet zeggen dat het bedrijf genoeg geld heeft om de rekeningen te betalen. Om te voorkomen dat een bedrijf plotseling haar rekeningen niet kan betalen, is het belangrijk om de cashflow in de gaten te houden.
Dat kan op een heel eenvoudige manier, door de verschillen te begrijpen tussen ‘kosten en opbrengsten’ en ‘uitgaven en ontvangsten’. De winst is de uitkomst van het verschil tussen kosten en opbrengsten. En de cashflow wordt berekend uit het verschil tussen uitgaven en ontvangsten.
Zo weet u hoe uw bedrijf er op een bepaald moment voor staat. Het is natuurlijk nog beter om een overzicht van uw vermoedelijke cashflow op de lange duur te hebben. Daarmee kunt u beter anticiperen op economisch mindere tijden. Plan de cashflow dus zo ver mogelijk vooruit. Dat voorkomt (onaangename) financiële verrassingen.
Verandering
Zodra u tijdens het plannen van de cashflow merkt dat er een periode nadert waarbij de cashflow negatief dreigt te zijn, dan heeft u nog de tijd om daar verandering in aan te brengen. Door de uitgaven en ontvangsten aan te pakken bijvoorbeeld.
Een bedrijf controleert altijd haar eigen uitgaven. Een financieel gezond bedrijf kan uitgaven sneller uitstellen of vertragen. Promotionele kosten kunnen bijvoorbeeld een maand uitgesteld worden, zodat er in de huidige maand een positieve cashflow ontstaat. Is dit niet mogelijk? Dan kan een bedrijf ook onderhandelen met leveranciers over uitstel van betaling.
Om de cashflow bij te stellen aan de kant van de ontvangsten is vaak hulp van derden nodig. Zo kan een bedrijf een versnelde aflossing door debiteuren proberen te regelen. Hoe eerder het geld binnenkomt, hoe sneller er weer een positieve cashflow kan worden bereikt. Lukt dit niet, dan kan er ook gedacht worden aan geld lenen bij een bank. Al zitten die daar nu niet bepaald altijd op te wachten.
Goed plan
Maar toch is er bijna altijd een mogelijkheid om de financiële situatie van uw bedrijf te wijzigen. Het is dan wel nodig dat u ziet dat verandering daarvoor onontbeerlijk is. En een goed plan, vanzelfsprekend.
Door Gerard van der Ende