Terug naar overzicht

Je product en dienst verkopen met een blog

Hoe kun je je product of dienst verkopen via social media en andere online kanalen? Want door alleen je product of dienst te promoten zal je volkomen genegeerd worden. Je moet van betere huize komen. Online kan je alleen het vertrouwen winnen door waarde toe te voegen. Voeg waarde toe door kennis te delen. Praat online niet over jezelf of over je producten. Verleg de focus naar je potentiële klanten. Start met bloggen en start met het vertellen van ‘verhalen’!!!

Beginnen met bloggen is makkelijker gezegd, dan gedaan. Het is spannend en levert ook niet gelijk ‘sales’ en resultaat op. Het vergt dus enige doorzettingsvermogen. De grootste uitdaging voor beginnende bloggers is vaak het ‘verzinnen’ van onderwerpen. Al liggen die vaak gewoon voor het oprapen. Alleen aan jou de uitdaging om je product of dienst creatief om te zetten naar interessante content en verhalen die ‘leuk’ zijn om te lezen.

Lees hieronder 3 tips die je kunnen helpen met het bedenken van onderwerpen:

Vertaal je product naar een verhaal

Je product of dienst worden gebruikt of afgenomen door je klanten. En jouw klanten hebben iets gemeen; Ze delen een gezamenlijke behoefte of interesse. Het is de kunst om in te spelen op deze interesses met behulp van je blogs. Dus simpel gezegd: als jij wandelschoenen verkoopt, is jouw doelgroep geïnteresseerd in wandelen. Op je blog kan je dus bijvoorbeeld tips geven over wandelroutes.

Laat klanten jouw verhaal vertellen

 

Je kan je product of dienst op verschillende manieren omzetten naar interessante verhalen. Interessante verhalen waar jouw potentiële nieuwe klanten zich in kunnen herkennen. Maar je kan dus ook jouw bestaande klanten aan het woord laten voor originele verhalen.

Mensen kopen producten van mensen die ze vertrouwen, bewonderen en waar ze zich in herkennen. Het is aan jouw om de verhalen van je klanten online door te vertellen. Schrijf interessante blog berichten over klant-cases. En blijf betrouwbaar. Hou het laagdrempelig waardoor andere klanten ook met hun verhaal over de brug komen.

Focus op het probleem van je klant

Ieder product of dienst lost een probleem op. Blog over het probleem. Welk probleem heeft de wandelaar waardoor hij jouw wandelschoenen nodig moet hebben. Blaren? Natte voeten? Platte voeten? Blog over problemen die jouw dienst of product oplossen. Dit werkt ook goed om gevonden te worden in Google.

Met je blogs kun je het vertrouwen winnen van je potentiële klanten waardoor ze eerder je product of dienst zullen aanschaffen. Ze begrijpen je product of dienst beter omdat ze weten wat het voor problemen oplost en wat het voor hun kan betekenen. Je blogs zijn authentieke en transparante informatie. Verspreid je blogs op je social media kanalen. Maar hoe converteer je ze vervolgens tot klanten? Hoe zorg je nou dat ze je product of dienst daadwerkelijk aanschaffen?

Van lezer naar klant
Link zorgvuldig vanuit je blogs naar je pagina’s op je website waar meer informatie over jouw product of dienst staat. De nadruk van je blog mag absoluut niet liggen op het ‘verkopen’. Hou het linken naar commerciële pagina’s dus beperkt. Daarnaast kun je zorgen dat je aan de zijkant van je blog ‘triggers’ plaatst naar de pagina’s.

Maar realiseer dat een blog-lezer nooit direct je product of dienst zal aanschaffen. Het is een vertrouwensproces. Een blog is een goede eerste manier om kennis te maken. Het is vaak de eerste laag in je marketingpiramide. Vervolgens moet je zorgen om ze steeds meer iets aan je te binden. Denk bijvoorbeeld aan het aanmelden voor je nieuwsbrief of het aanvragen van informatie.

Door: Christien van de Sande

Bron: Customer Vibes