Terug naar overzicht

Duurzaamheid de beste PR

Webwarenhuis Fonq.nl en kledinginzamelaar Packmee hebben aangekondigd dat ze gaan samenwerken. Klanten die iets bij Fonq.nl bestellen, kunnen de verpakkingsdoos vullen met tweedehands kleding en deze gratis op sturen naar Packmee, die vervolgens 50 procent van de opbrengst naar goede doelen overmaakt. Deze nieuwe samenwerking vindt plaats op het snijpunt van handel en duurzaamheid, een trend die steeds vaker is waar te nemen.

Steeds meer bedrijven beginnen in te zien dat bezig zijn met mens en milieu niet alleen goed is voor de omgeving, maar ook voor het imago van het bedrijf. Het initiatief van Fonq.nl en Packmee is daar een goed voorbeeld van. De dozen die Fonq.nl gebruikt zouden bij het restafval terecht kunnen komen, of in het beste geval bij het oud papier worden gezet. Nu de dozen volledig weer kunnen worden ingezet, krijgt het verpakkingsmateriaal een tweede leven. Na deze tweede kans worden de dozen alsnog door Packmee gerecycled.

Naast het hergebruiken en recyclen van het karton, wordt ook aan kleding een tweede leven gegund. Net als een doos kan kleding bij het restafval terechtkomen, terwijl er iemand anders nog blij mee kan worden gemaakt. Dit heeft Packmee goed begrepen en biedt zo een alternatief voor het wegbrengen van kleding naar een kledingcontainer. De organisatie hoopt dan ook dat meer grote webwinkels het goede voorbeeld van Fonq.nl zullen volgen en zich aansluiten bij het initiatief.

De laatste cijfers van de Thuiswinkel-organisatie laten zien dat het aantal aankopen op het web nog steeds toeneemt. Tegelijkertijd wordt er in fysieke winkels steeds minder geld uitgegeven. Dit betekent dat ook op het gebied van duurzaamheid er allerlei nieuwe kansen voor ondernemers ontstaan. Zo is het bijvoorbeeld bij de meeste supermarkten normaal om daar je gebruikte batterijen in te leveren. Als er steeds meer een verschuiving plaatsvindt van offline naar online zullen de duurzame initiatieven dat ook moeten doen.

Het is hierbij wel een uitdaging om mensen bereid te vinden om enige moeite te doen om bijvoorbeeld de met kleding gevulde doos op te sturen. Fonq en Packmee lossen dit deels op door naast de mogelijkheid om de doos op één van de 2600 postkantoren in Nederland in te leveren, het ook mogelijk te maken om de doos af te geven bij een pakketchauffeur van PostNL. Dus, wanneer er een pakketje wordt bezorgd, kan er ook meteen een doos mee terug worden gegeven aan de bezorger.

De gedeeltelijke verschuiving van offline naar online biedt nieuwe kansen voor ondernemers om duurzame initiatieven te ontplooien. Het gebruikte voorbeeld van Fonq.nl en Packmee geeft aan dat er ruimte is om mensen via het web aan te sporen om bijvoorbeeld de verpakking te hergebruiken. Dergelijke initiatieven bieden zowel voordelen voor ondernemers als voor afnemers, en zullen daarom in de toekomst steeds vaker voor komen.

Bron: Jelmer Kroes

About the Author
result