Terug naar overzicht

Authenticiteit: hoe ben en blijf ik mezelf?

‘Geloofwaardigheid’, ‘echtheid’, ‘bij jezelf blijven’, het zijn allemaal mooie termen die regelmatig opduiken in de omvangrijke wereld van de coaching- en trainingsinstituten. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk en hoe bereik je dat, echtheid?

Crisis

Toen de crisis kwam stonden er plotseling veel (bedrijfs)relaties op springen. Weten we wel genoeg van het bedrijf, van de persoon met wie we zakendoen? Woorden als kredietwaardigheid en geloofwaardigheid werden de media ingestrooid. Bedrijven en mensen die over de ruggen van anderen geld verdienden, werden zichtbaar. Initiatieven als IceSave bleken ineens flinterdun en onbetrouwbaar. Vastgeroeste multinationals als General Motors kwamen in de problemen. De consument kreeg steeds meer het gevoel bedrogen te zijn.

Vertrouwen

Gelukkig is de crisis op zijn retour. Consumenten openen langzaam hun beurzen en bedrijven durven weer geld uit te geven aan zaken als marketing en personeel. Toch heerst er nog steeds terughoudendheid als het gaat om de keuze van een leverancier of product. Men wil weten met wie of wat ze te maken hebben als ze een overeenkomst sluiten. Het vertrouwen moet er zijn.

Identiteit

Daarom moeten ondernemers kritisch kijken naar hun eigen identiteit. Hoe zou je zelf behandeld willen worden? Wat zou jou wel of geen vertrouwen geven als jij bij jouw bedrijf aanklopt? Door te kijken vanuit het klantperspectief kun je zien wat ‘authenticiteit’ uitstraalt en wat niet.

Emotie

Authenticiteit is vaak intuitief. Je ‘voelt’ of iemand betrouwbaar is. Dat maakt het voor de zakelijke wereld lastig. Wat jij als onbetrouwbaar bestempeld, kan voor een ander juist prettig aanvoelen. Hoe je toch dat vertrouwen en gevoel van echtheid kunt geven? Door te doen wat je belooft en daarbij te letten op wat je klant wil. Het is belangrijk om te beseffen dat je te maken hebt met mensen en hun emoties. Een luisterende houding is vaak een betere keuze dan eentje waarbij je de regie overneemt en alvast wensen in gaat vullen.

Authentiek zakendoen

Natuurlijk mag je praten over je producten en diensten, maar probeer het bij jezelf te houden en alles kort weer te geven. Soms moet je een opdracht afslaan omdat het niet bij je past. Dat klinkt rigoreus, maar als jij niet de volle 100% kunt geven, dan zal je opdracht ook niet het gewenste resultaat geven. En dat geeft een naar gevoel bij jouw klant en bij jezelf. Authentiek zijn heeft dus alles te maken met wie jij bent en niet wie je zou willen zijn. Datzelfde geldt voor jouw bedrijf. Het gaat erom wie je bent en wat je kunt en niet om wat je zou willen zijn. Als jij liever een kopje koffie drinkt dan hulp op afstand biedt, nodig dan je klant uit in de lokale espressobar. Doe wat bij je past en wordt authentiek!

Door: Annelies Baerveldt