Vernieuwd u voldoende?
Een manier om uzelf af te sluiten voor succesvol groeien is het niet of niet tijdig vernieuwen van uw dienstenpakket. Als u blijft doen wat u altijd deed, dan wordt het resultaat ook nooit beter. Niet veranderen betekent dat uw klanten minder tevreden worden en op zoek gaan naar betere alternatieven.
Wel vernieuwen betekent doorgaans vooruitgang, maar niet alle vernieuwing leidt tot betere resultaten. Er zijn nogal wat valkuilen die u tegenkomt bij het vernieuwen van uw diensten. Hoe kunt u nu effectief vernieuwen?
Creëer draagvlak.
Bij veel vernieuwingstrajecten wordt het personeel pas ingeschakeld als het traject bijna voltooid is. Uw medewerkers worden graag betrokken bij vernieuwing en bovendien beschikken ze over veel ervaring en creativiteit.
Breng de feiten in kaart
Bij veel vernieuwingstrajecten wordt voorbij gegaan aan de eerste belangrijke stap: het in kaart brengen van de feiten. Onder het mom ‘we kennen de markt wel’ gaat men aan de feiten voorbij. En uw markt, uw klanten, uw organisatie zijn absoluut in beweging. lees ook mijn artikel ik zie ik zie wat jij niet ziet over hoe je helder zicht kunt bereiken.
Consulteer uw klant
De meest essentiële informatie nodig voor vernieuwing, schuilt in uw klant. Hij kan u en wil u graag vertellen waar zijn behoeften liggen en wat hem nu bezig houdt. Laat uw klant aan het woord en de basis voor vernieuwing is gelegd. Bovendien voelt uw klant zich hierdoor extra betrokken.
Stop de automatische piloot
Als u echt wilt vernieuwen dan zult u anders moeten denken. Op basis van de verkregen inzichten gaat u creatief aan de slag. Er zijn veel technieken om het creatieve denken te stimuleren. Het betrekken van een externe frisse blik doet ook vaak wonderen.
Overtuig u van succes
De reden waarom veel vernieuwingen niet succesvol worden heeft te maken met de eigen overtuigingen. Uw geloof en dat van uw medewerkers dat het een laaiend succes wordt, bepaald voor een groot deel het resultaat van de vernieuwing. Vernieuwen zonder gevoel, is weggegooid geld.
Tussentijdse controle
Zodra alle ideeen zijn gescreend en u houdt enkele succesvolle concepten over, dan is het raadzaam om ook in dit stadium uw klant om zijn mening te vragen. Zit u op het goede spoor, bent u niets vergeten.