Terug naar overzicht

Zelfkennis

Sales is een mensenvak wordt immer beweerd, het meest nog door verkopers zelf trouwens. Goede sales hebben mensenkennis, wordt ook immer beweerd en wederom meestal door de verkopers zelf.
Maar mensenkennis begint toch met zelfkennis. Dat is misschien huis-, tuin- en keukenpsychologie maar daarom niet minder waar. Om anderen te kunnen inschatten zul je toch op z’n minst jezelf moeten kunnen inschatten.

Vraag een verkoper eens zichzelf te beschrijven en er komt een commercieel lulpraatje uit. Vraag hem waarom hij succesvol is er volgt weer een onzinnig verhaal. Ik gebruik hier bewust de ‘hij’ vorm omdat vrouwen hier in de regel beter scoren.

Als je jezelf niet of onvoldoende kent hoe denk je dan anderen te kennen?

Om de denkpatronen van je klant te kunnen inschatten is wat basiskennis van denkpatronen onmisbaar. Hoewel je veel op gevoel kunt doen is een zekere theoretische basis wel handig.

Ga gewoon eens na hoe je zelf tot aankoopbeslissingen komt. Ga eens na waarom andere mensen graag met jou omgaan en zaken met jou willen doen. Ga eens na hoe je zelf over mensen denkt en hoe je tot je denkwijze en oordeel bent gekomen.

Dat is niet zweverig maar juist bedoeld om eens stil te staan bij hoe je zelf denkt en besluiten neemt. Idem voor hoe anderen jouw beslissingen beïnvloeden en hoe je daar zelf op reageert.

Een aanrader op dit gebied is het boek ‘Overtuigingskracht’. Een toegankelijk boek dat de theorie van psychologie naar de dagelijkse praktijk vertaalt.

Door jezelf te verdiepen in denkprocessen stel je jezelf in staat om andere iets beter te gaan begrijpen en misschien ook inschatten. Daarmee zet je de eerste stappen op het vlak dat mensenkennis heet.

Bron: Sales is een vak