7 manieren om online betalingen af te handelen
Als u een webwinkel of andere online bestelmogelijkheid opzet, dan onderkent u de behoefte bij de klant om 24 uur per dag, 7 dagen per week zijn aankopen te doen zonder hiervoor de deur uit te hoeven. E-commerce is met name interessant als u het besteltraject zo eenvoudig mogelijk maakt. Een belangrijke schakel hierin is de betalingstransactie.
Betalen via internet is een geval apart. Mensen geven u opdracht tegen betaling iets te leveren, maar dit gebeurt allemaal op afstand, vaak zonder dat u ooit oogcontact met uw klant hebt kunnen maken. Het vertrouwen van de klant in uw bedrijf is dus bijzonder belangrijk, maar ook het vertrouwen in de veiligheid van de wijze waarop de transactie wordt afgehandeld. Aan de andere kant wilt u als verkoper ook zeker weten dat de klant betaalt voor de producten die u levert.
Een snel, eenvoudig en veilig betaalproces geeft de grootste kans op een transactie die met succes door de klant wordt afgerond.
Zeven veelgebruikte internet betaalmethodes in Nederland:
1. Vooruitbetaling
Een eenvoudige manier om klanten te laten betalen, is pas te leveren zodra er is betaald. Als u vooruitbetaling als betaalwijze aanbiedt, stuurt u na bevestiging van de order door de klant een factuur voorzien van uw betalingsgegevens, zodat de klant het totaalbedrag via bank of giro aan u kan overmaken.
Er kleven twee nadelen aan deze gang van zaken. Ten eerste is er een extra handeling van de klant voor nodig, hij zal zelf opdracht aan zijn bank moeten geven om het geld over te maken. Ook duurt het langer voor de artikelen kunnen worden opgestuurd doordat het een tijdje duurt voor u het geld op uw rekening heeft staan en u de bestelling kunt afronden.
2. Acceptgiro
U kunt ook laten betalen nadat hij zijn bestelling in ontvangst heeft genomen. Om het de klant makkelijk te maken kunt u een acceptgirokaart aanhechten aan de factuur, zodat de klant hierop alleen nog zijn rekeninggegevens hoeft in te vullen en deze in kan leveren bij zijn bank.
Vooral bij nieuwe (onbekende) klanten kan het risicovol zijn om te leveren met betaling achteraf. Hoe weet u zeker dat de klant daadwerkelijk zal betalen? En hoeveel tijd en moeite zal het u kosten om achter wanbetalers aan te zitten?
De acceptgiro kan daarentegen wel heel handig zijn wanneer u veel vaste klanten hebt. Bij deze kunt u er immers wel op vertrouwen dat ze, op basis van de relatie tussen de klant en uw bedrijf, keurig en op tijd zullen betalen.
3. Onder rembours
Bij betaling onder rembours betaalt de klant niet vóór verzending of na ontvangst, maar aan de koerier die het pakketje komt afleveren. Rembours combineert verzending en betaling zodat de klant de bestelling alleen in ontvangst mag nemen als hij contant heeft betaald.
Een nadeel van rembours zijn de bijkomende kosten. Het is weliswaar een veilige methode, maar door de opkomst van het ‘echte’ online betalen in combinatie met een reguliere post- of pakketzending vaak goedkoper en net zo betrouwbaar. Tegenwoordig is het trouwens voor de klant steeds vaker mogelijk om te pinnen, waardoor deze methode weer interessanter wordt.
4. Credit cards
Bij betaling met een credit card vult de klant online zijn creditcard-gegevens in om zo toestemming te geven de kosten van zijn kredietkaart af te schrijven. Door deze afhandeling over beveiligde verbindingen te laten lopen, bij voorkeur door een partij die is gespecialiseerd in dit soort transacties, is een veilige afhandeling gewaarborgd.
Danzijk de credit card zien we tussen verschillende landen grote verschillen in de ontwikkeling van e-commerce door de jaren heen. In de Verenigde Staten is het hebben van een credit card bijvoorbeeld gemeengoed, terwijl dit in Nederland voor lang niet elke inwoner geldt. In Nederland hebben zich hierdoor ook verschillende andere online betaalstandaarden kunnen ontwikkelen.
Dit maakt in ons geval de dekking van betaling via credit card beperkt. Webshops die betaling via credit card aanbieden combineren dit vaak met andere betaalwijzen om zo toch mensen te kunnen bedienen zonder credit card.
5. Via automatische incasso
Je zou kunnen zeggen dat betaling via automatische incasso de tegenhanger is van betalen via een credit card. Bij automatische incasso wordt niet een creditcard maar de bank- of girorekening van de klant belast. De klant geeft bij het bestellen zijn rekeningnummer en verklaart akkoord er mee akkoord te gaan dat het geld van zijn rekening wordt geschreven.
Een machtiging tot automatische incasso geeft de winkelier het recht om eenmalig of periodiek geld van een bankrekening af te schrijven. De klant heeft hierbij overigens wel gedurende bepaalde tijd het recht om de transactie te laten storneren, waarbij het geldbedrag wordt teruggehaald.
Automatische incasso is dus geen waterdichte methode om zeker te weten dat de klant heeft betaald. Ook hebben sommige mensen er moeite mee om bedrijven te machtigen geld af te schrijven. Toch is automatische incasso in verhouding tot de alternatieven altijd erg populair geweest.
6. iDEAL
Een nog relatief jonge manier om online betalingen af te laten handelen is iDEAL. Deze standaard is ontwikkeld door ABN Amro, Fortis, ING, Postbank en Rabobank in een poging tot een online betaalstandaard te komen die door zoveel mogelijk banken wordt ondersteund. Later heeft zich ook SNS Bank hierbij aangesloten en er zou interesse bestaan bij andere banken.
Bijzonder aan iDEAL is dat de autorisatie plaatsvindt in de voor de klant vertrouwde internetbankieromgeving van de eigen bank. Dit garandeert een veilige afhandeling. Door de brede dekking is iDEAL bij steeds meer webwinkels beschikbaar.
7. PayPal
PayPal is een betaalwijze die (net als iDEAL in Nederland) speciaal is ontwikkeld voor het internet. Het dankt zijn populariteit vooral aan mensen die er moeite mee hebben om hun creditcardgegevens via internet te versturen. Je kunt PayPal zien als een soort bankrekening waar je met een credit card saldo op kunt zetten, dat je vervolgens op het web kunt besteden door je PayPal-account op te geven.
Sinds enkele jaren is het ook mogelijk om PayPal te koppelen aan een normale bankrekening, zodat het ook beschikbaar is voor mensen zonder credit card. Het is zelfs mogelijk om bij het aanspreken van de PayPal-rekening via automatische incasso de eigen bankrekening aan te spreken.
PayPal is in Nederland niet bijzonder populair, het toevoegen van deze betaalwijze aan uw webwinkel is vooral een extra stukje service naar de bezoeker.