50 tinten grijs voor meer omzet
Vijftig tinten grijs is het eerste deel van de zinderende trilogie die in Amerika en Engeland al honderdduizenden vrouwen in vuur en vlam heeft gezet. Wat kun je als ondernemer, verkoper of marketeer nu leren van een boek als dit?
‘Sex sells’? Dat is waar, maar dat is niet het belangrijkste wat ik eruit haal. Dat is ‘mysterieuze’. Want we weten allemaal: als je wilt dat iets veel aandacht krijgt, vertel het dan aan 5 mensen en zeg erbij dat verder niemand het mag weten.
Mysterieus gebruiken
Oké, ‘mysterieus’ werkt dus. Maar hoe gebruik je dat in je verkoop en marketing? Ik leg het uit in een stappenplan en ga er daarin vanuit dat het product of de dienst die vermarkt moet worden al klaar is.
Stap 1: Voorbereiding
Begin met een voorbereiding. Vraag aan een aantal mogelijk geïnteresseerden wat ze van het ‘nieuwe product/dienst’ zouden vinden en of ze ideeën hebben om het te nóg beter te maken. Neem die antwoorden mee in de omschrijving van het product of de dienst. Stuur vooraf ook vast een ‘mysterieuze’ aankondiging naar mensen die waarschijnlijk interesse zullen hebben. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld social media als LinkedIn, Facebook (pagina) en Twitter.
Stap 2: Persoonlijk
Om je plan de ‘mysterieuze lading’ te laten behouden, werk je van nu af aan alleen met persoonlijke berichten. Wil je veel klanten voor je product of dienst dan kies je bijvoorbeeld voor berichten.
Heb je maar een paar klanten nodig, maak dan een afspraak en zeg dat je nog niet kunt vertellen waar het over gaat. Gebruik kreten zoals “Het is écht fantastisch” en “U zult er blij mee zijn!”, oftewel mysterieus en persoonlijk. Gebruik in je communicatie ook de informatie die mensen je in de eerste stap hebben gegeven; mensen reageren positief als ze hun eigen antwoord herkennen.
Stap 3: Verkoop
De volgende stap is verkopen, maar wel zónder je product of dienst naar buiten te brengen. Presenteer het tijdens een afspraak of verstuur het als PDF. Zet het nog niet op je website! Er is weinig mysterieus aan iets dat gewoon via social media of een website verkrijgbaar is.
Stap 4: Evalueer
Evalueer nu het product of de dienst met de afnemers. Vraag hen wat zij eventueel nog zouden verbeteren voor het op de markt gebracht wordt. Vraag ook gerust of zij nog mensen kennen die belangstelling hebben en of ze je product of dienst eens willen delen via social media.
Stap 5: Batches
Herhaal dit proces vervolgens met een nieuwe batch klanten. Een mooie manier om rustige periodes op te vullen en je producten en diensten doorlopend te verbeteren én te verkopen. Want geloof mij: ‘mysterieus’ werkt!
Tips:
– Plannen is cruciaal
– Uitstellen van het hoogtepunt versterkt het “mysterieuze” aspect
– Klanten waarderen de extra aandacht
– Liegen en bedriegen werkt averechts
– Maak het niet te spannend, mensen hebben al spanning genoeg