Terug naar overzicht

10 tips voor acquisitie van nieuwe klanten

Het binnenhalen van nieuwe opdrachten – voor vele ondernemers is het de schaduwzijde van ondernemen. Tien tips om het uzelf gemakkelijker te maken.
1) Begin met één dagdeel in de week te reserveren. Markeer dit dagdeel als ‘Contactentijd’.

2) De meeste nieuwe opdrachten komen van bestaande relaties. Gebruik de Contactentijd om nieuwe relaties te leggen. Zo werkt u aan toekomstige relaties. En dus aan toekomstige opdrachten.

3) Gebruik een apart notitieboekje voor nieuwe contacten. Maak onderscheid tussen twee soorten contacten: mensen met wie u naar uw opvatting een gelijkwaardig contact kunt leggen, en mensen met wie u de relatie niet gelijkwaardig vindt. Concentreer u op de gelijkwaardige relaties om uw zakelijke netwerk uit te breiden.

4) Verdeel de lijst van gelijkwaardige contacten in vieren:

  • vrienden, familie en bekenden;
  • collega’s op uw vakgebied;
  • ondernemers die voor ongeveer dezelfde opdrachtgevers werken;
  • mogelijke, toekomstige opdrachtgevers.

Verdeel uw afspraken over alle vier de categorieën.

5) ‘Kennismaken’ en ‘advies vragen’ zijn werkbare doelen voor een eerste gesprek. ‘Een opdracht binnenhalen’ is dat niet. Zie punt 2.

6) Als u toch direct een opdracht krijgt, kwam u toevallig op het goede moment. Houdt rekening met gelukkig toeval, maar reken er niet op.

7) Veel ondernemers denken dat ze niet kunnen acquireren, alleen omdat ze het niet gemakkelijk vinden. Van één ding kunt u op aan: acquireren is niet gemakkelijk. Dat is geen reden om het niet te doen.

8) Houdt u stipt aan de ‘Contactentijd’. Als u keer op keer de gereserveerde tijd voor andere dingen gebruikt, ga dan na wat er aan de hand is. Misschien is het een kwestie van beter plannen. Vaak zit er een reden achter uitstellen, uitstellen, uitstellen. Probeer die reden te achterhalen, door met een collega of coach te spreken. Wat is het ergste wat er kan gebeuren?

9) Leer van uw successen. Noteer na afloop van een prettig gesprek wat er gebeurde, wat u vooraf verwachtte en wat er goed ging. Gebruik deze kennis bij het volgende gesprek.

10) Luisteren is moeilijker dan praten. Een goed gesprek betekent dat u niet vertelt dat u geweldig bent, maar dat u met aandacht en werkelijke interesse luistert naar de ander. Dat geldt vooral voor een ‘verkoopgesprek’.