Terug naar overzicht

Maak het verschil!

Hoe kan het dat sommige ondernemers het moeilijk hebben terwijl anderen beter presteren dan ooit. Hoe zit dat? Het is toch crisis? Niet voor iedereen soms? Madelon Dik’s visie hierop is dat het verschil maakt of je je als onderneming focust op geld of op de meerwaarde die je voor klanten levert.
Wil je zoveel mogelijk winst: focus dan op hoe je zoveel mogelijk meerwaarde voor klanten kunt leveren. Klanten kopen immers omdat ze wat aan jouw product of dienst hebben. Hoe meer je toevoegt, hoe sneller men jouw aanbod koopt en hoe meer men bereid is ervoor te betalen.

Daarbij maakt het echt verschil met welke intentie je dit doet. Lever je meerwaarde om zo veel mogelijk winst te maken, dan is het een kunstje waar klanten zo doorheen prikken. Doe je het omdat je echt wilt bijdragen aan je klanten, dan is het je instelling en de bestaansreden van je bedrijf.

De meerwaarde die je levert, is een focus voor de lange termijn. Zo heb je je succes in eigen hand. Juist in moeilijke tijden geeft deze focus houvast waar je je activiteiten op blijft richten. Om zoveel mogelijk waarde te leveren is geld een belangrijk middel. Met geld maak je de waarde die je toevoegt expliciet.

Daarnaast helpt het stellen van een financieel target (geld) je om alle daadkracht te mobiliseren en voor een optimaal resultaat te gaan. Maar dit target is en blijft een middel. Wordt het financiële target toch het doel dan is de kans groot dat je in moeilijke tijden gaat inleveren op kwaliteit, service of werkdruk op medewerkers. Dat kan een goede oplossing lijken op de korte termijn, maar helpt je niet voor de lange termijn.

Veel winst maken blijft natuurlijk je doel, want hoe meer geld je genereert, hoe meer je kunt innoveren en investeren om nog meer waarde te creëren voor nog veel meer klanten!

Bron: De Ondernemer