Terug naar overzicht

Goed is de grootste vijand van beter.

Was de explosieve groei van Microsoft een kwestie geluk? Velen zijn er van overtuigd dat de opkomst van dit softwarebedrijf een toevallige samenloop van omstandigheden was, met de uivinding van de pc als geluksfactor. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit niet zo is. Want wat je ook van het bedrijf mag vinden, het is een feit dat Microsoft nooit stilzit. Ze verbetert voortdurend haar producten, betreedt regelmatig nieuwe markten en heeft ambitieuze doelstellingen op het gebied van bijvoorbeeld marktaandeel. Bedrijven die nooit tevreden zijn, hebben namelijk de toekomst.


Wat maakt het ene bedrijf succesvoller dan andere? Een interessante vraag waarop Ichak Adizes en Jim Collins probeerden het antwoord te vinden door wetenschappelijk onderzoek. Hun conclusie: succes heeft weinig met toeval te maken. Integendeel. Er is een andere factor die veel belangijker blijkt en die zit tussen de oren. Een factor die is opgenomen in de cultuur van het bedrijf en daadoor een belangrijke rol speelt op vrijwel iedere afdeling. Namelijk: een continue drang om het beter te doen. Goed is niet goed genoeg. Het kan altijd beter. Sterker nog: goed is de grootse vijand van beter! Zij die genoegen nemen met goed, staan stil.