Verhoog de conversie van uw nieuwsbrief
- result
- Accountant Amsterdam, Accountant Hilversum, Accountant Naarden, ALGEMEEN, Internet, marketing
- 0
Structuur en inhoud zijn twee belangrijke kernwoorden bij het opstellen van een nieuwsbrief. Hieronder 3 belangrijke tips en 7 valkuilen die u helpen bij het verhogen van de conversie van uw nieuwsbrief.Tip 1: E-nieuwsbrief gaat de gehele organisatie aan
Het verzenden van een e-nieuwsbrief is vaak iets wat door het eilandje marketing wordt opgepakt. Sales wordt pas geïnformeerd als de nieuwsbrief praktisch verzonden is en de rest van de organisatie wordt voor het gemak helemaal vergeten. Als klanten geïnteresseerd bellen voor de speciale aanbieding of het nieuwe product weet bijna niemand binnen de organisatie waar de klant het over heeft. Het moge duidelijk zijn dat dit de effectiviteit ernstig belemmerd.
Tip 2: Maak gebruik van bestaande systemen
Als je gebruik maakt van een CRM systeem kun je vaak allerlei gegevens vastleggen en een opvolgacties plannen. Opvolging is namelijk erg belangrijk en wordt helaas door veel organisaties niet tijdig of helemaal niet opgepakt. Link ook zo veel mogelijk door naar relevante pagina’s op je website of bijvoorbeeld naar interessante whitepapers. Maak gebruik van meerdere communicatiekanalen.
Tip 3: Analyseer de statistieken
Een goed programma biedt in ieder geval statistieken op het gebied van:
1. Aantal verzonden e-mails
2. Aantal gelezen e-mails
3. Naar welke pagina’s is doorgeklikt
4. Hoe lang is deze pagina bezocht
5. Aantal gebounced e-mails
6. Vermelding welk e-mailadres is gebounced en opgave van reden
Door deze statistieken te analyseren kun je een hoop te weten komen. Waarom reageren klanten niet op je fantastische eenmalige super aanbod, maar klikken ze wel door naar het informatieve stukje over kostenbesparingen? Wat is de beste dag en tijd om de nieuwsbrief te verzenden? Varieer eens met verschillende dagen en tijdstippen. Is er een stijgende of dalende lijn waar te nemen?
Valkuil 1: Opmaak
Het is altijd verstandig om een online versie van de nieuwsbrief te hebben, omdat niet elke ontvanger de nieuwsbrief in HTML kan ontvangen. Zorg ook voor een juiste balans tussen tekst en opmaak zodat de boodschap niet onderschikt raakt aan het ontwerp.
Valkuil 2: Inhoud
De inhoud moet de klant aanspreken. Zorg voor een afwisselend geheel van informatie en aanbiedingen, zodat de e-nieuwsbrief daadwerkelijk meerwaarde biedt. Ook als de klant niet op het aanbod ingaat, moet hij het gevoel hebben waardevolle informatie te hebben ontvangen. Creëer meerwaarde.
Valkuil 3: Frequentie
Een maandelijkse nieuwsbrief die één keer per jaar wordt verstuurd, verliest al gauw zijn waarde voor de lezers.
Valkuil 4: Dode links
Niets dodelijker dan een dode link in een nieuwsbrief. Voor het versturen van de nieuwsbrief geldt de gouden regel: je kunt nooit genoeg testen voordat je een mailing verstuurt.
Laat ook duidelijk zien waar de link heen gaat. Dus gebruik geen termen als “klik hier” maar omschrijf duidelijk de call to action. De klant moet geprikkeld worden tot een actie.
Valkuil 5: Landingpages
Indien een geïnteresseerde klant op een linkje in de nieuwsbrief klikt, dient hij op de juiste landingpage te komen. Wanneer hij op de homepage komt en zelf de gewenste informatie moet zoeken komt dit de conversie niet ten goede.
Valkuil 6: Bounced e-mails
Als je een beetje knap CRM systeem hebt dan is het vaak mogelijk om met een paar simpele handelingen een bellijst te maken van de e-mails die gebounced zijn. Hoe dan ook bel zo snel mogelijk naar de desbetreffende klanten om de gegevens in het systeem te actualiseren.
Valkuil 7: Iedereen haat SPAM
De wet- en regelgeving op het gebied van e-mail is drastisch gewijzigd. Ongevraagd allerlei e-mails verzenden is aan banden gelegd. Ik persoonlijk ervaar dit niet als een knelpunt. Je bereikt nu echt de mensen die geïnteresseerd zijn, in plaats van mensen “lastig” te vallen met informatie waar ze negen van de tien keer niet op zitten te wachten. Zorg ervoor dat mensen zich kunnen aan- en afmelden en verwerk dit ook daadwerkelijk in je systeem.