Tips voor ondernemers in zwaar weer
- result
- Accountant Almere, Accountant Amsterdam, Accountant Hilversum, Accountant Naarden, Accountant Utrecht, ALGEMEEN
- 0
Veel zelfstandigen maken een moeilijke tijd door. Maar er is een lichtpuntje; minder werk betekent ook dat er – eindelijk – eens tijd is voor andere ondernemerszaken. Hoe gebruik je de tijd nuttig? Enige overdenkingen waarmee je gesterkt uit de dip komt.
1) Wie het minder druk heeft met opdrachten, heeft meer tijd om het eigen bedrijf eens onder de loep te nemen, en over de toekomst na te denken. Houd het verschil in de gaten tussen een ‘overlevingsstrategie’ en een lange-termijnvisie. In deze tips gaat het vooral om de overlevingsstrategie.
2) De logische volgorde voor maatregelen is: efficiency – effectiviteit – nieuwe plannen ontwikkelen. Bij efficiency gaat het erom met minder middelen hetzelfde resultaat te bereiken; bij effectiviteit gaat het om méér resultaat met gelijkblijvende middelen.
3) De eerste stap is kritisch kijken naar de kosten die je maakt. Blader door de dagafschriften en kijk of je betaalt voor dingen die je eigenlijk niet nodig hebt. Zoals een abonnement of lidmaatschap dat je eigenlijk niet gebruikt. In rustige tijden kun je ook eens zaken uitzoeken waar je in drukke tijden niet aan toekomt: misschien kun je je goedkoper verzekeren, goedkoper telefoneren. En wellicht is dit het moment om je eens te verdiepen in een boekhoudpakket, zodat je de boekhouder in het vervolg alleen nog nodig hebt ter controle en voor de jaarcijfers.
4) Op het gebied van efficiency is er ook op andere terreinen winst te behalen; ruim je werkruimte en je archief (ook in de computer) eens goed op. En bekijk of je een efficiëntere methode kunt opzetten voor standaardhandelingen, zoals voor facturen of bevestigingsbrieven.
5) Ruim ook je hoofd op. In rustige tijden kun je de batterij weer lekker opladen. Neem doelbewust vrij. Dat levert meer ontspanning op dan dat je achter je bureau gaat zitten lummelen. Misschien kun je zelfs tijdelijk een (halve) dag minder werken.
6) In het kader van effectiviteit is een goed debiteurenbeheer de allergemakkelijkste manier om geld te verdienen. Zeker voor zelfstandigen die langdurige relaties hebben met hun opdrachtgevers: je leert je debiteuren hoe ze met je omgaan. Pak de afhandeling van je facturen nú consequent aan; het is waarschijnlijk de snelste manier om je bankrekening aan te vullen, en in het vervolg heb je alleen maar plezier van een systematische aanpak.
7) Al het geld dat nu op je rekening komt, kan lekker voor jou werken. Schat wat je de komende maand op je rekening-courant nodig hebt, en zet de rest weg op een spaarrekening.
8) Ook (of: juist) als het tegenvalt met de geldstromen, is het prettig om 10% (of zelfs maar 5%) van al het geld dat er wél binnenkomt apart te zetten. Zo werk je aan een spaarpotje, en aan een onbetaalbaar gevoel van zekerheid.
9) Heb je in drukke tijden je zakelijke relaties verwaarloosd? Dan kun je daar nu mooi iets aan doen. De twee vorige ‘Tips & Tools’ op deze site leveren vast wat inspiratie.
10) En natuurlijk is dit hét moment om nieuwe plannen op te zetten. Zeker als je al die zakelijke contacten weer spreekt: vraag advies, of kijk of je met anderen kunt samenwerken voor het realiseren van je plannen.
11) Nieuwe plannen hebben altijd tijd nodig om te settelen, maar het snelste effect krijg je door voor je huidige opdrachtgevers een nieuw aanbod te ontwikkelen. Daarmee maak je optimaal gebruik van de reputatie die je hebt opgebouwd.
12) Lukt dit niet, dan is de volgende mogelijkheid om je huidige activiteiten aan andere (doel)groepen aan te bieden. Dit lijkt gemakkelijker dan de vorige stap, maar blijkt in de praktijk meer tijd te kosten. Als vuistregel kun je rekenen dat het minstens een halfjaar duurt voor je hier omzet mee genereert.
Tot slot: gaat het echt heel slecht, en is er geen verbetering in het verschiet, steek dan niet je kop in het zand, maar zie de problemen onder ogen. En spreek met jezelf een tijdstip af dat je andere stappen gaat zetten.