Ondernemersverhaal: “Eerst mensen, dan strategie”
- result
- Bedrijf verkopen, Bedrijfsovername, Duurzame groei, Entrepreneurs' Oganization, ondernemen, Ondernemersverhaal, Strategie
- 0
Pieter is in de wolken als zich voor zijn bedrijf een koper meldt die zijn visie deelt. Samen met de drie nieuwe directeuren, twee uit Schotland en één uit Engeland, laat hij een marktonderzoek doen door een gerenommeerde researchpartij. Ze stellen een businessplan op dat wordt gedragen door zowel de directeuren als de aandeelhouders en de externe financieringsmaatschappij. Kortom, alle lichten staan op groen. Toch gaat het helemaal mis, met een enorme waardevernietiging als gevolg. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk?
Pieter: ‘Het is een mislukking geworden vanwege de ego’s van mensen. Het team kon niet door één deur, dat heeft ons opgebroken. Het begon al met de discussie over in welk land ons hoofdkantoor moest komen. Daartoe hebben we op basis van een aantal criteria onderzoek gedaan. Zo keken we naar subsidieregelingen, maar bijvoorbeeld ook naar de beschikbaarheid van de juiste mensen. Op alle criteria kwam Nederland als beste uit de bus. Dat lag voor de hand, want daar zat het sterkste bedrijf, veruit de meeste omzet en de meeste klanten. Het leek rationeel gezien een gelopen race. Maar op het allerlaatste moment staken de Schotse directeuren daar een stokje voor. Zij kwamen ineens met nieuwe criteria, zoals reistijd en leefkwaliteit voor de directeuren. Het moest Schotland worden. Zo waren er heel veel incidenten.’
‘Rationeel gezien zat iedereen op één lijn, maar er speelden heel veel irrationele dingen. Daar kan je onderneming op stuklopen. Het gaat bij een overname of fusie niet alleen om ratio. Sterker nog, een managementteam met mensen die elkaar liggen, is veel belangrijker dan geld of strategie. De meeste ondernemers hebben eerst een plan en zoeken er vervolgens de mensen bij. Dat gaat goed zolang je alleen of met zijn tweeën bent. Maar het werkt niet als je onderneming groter wordt, met meerdere directeuren met hun eigen achtergrond en met grote investeringen. Eerst mensen, dan de strategie. Als je een goed team met een klik hebt, kun je de strategie bijsturen. Het werkt niet omgekeerd. Ga vooraf met het managementteam een week op een zeilboot of op de hei zitten. Leer elkaar kennen en kijk of je elkaar ligt. Je mag bestverschillend zijn, als je de verschillen maar accepteert en daar op een positieve manier mee omgaat. Ik ben met mijn managementteam ook een week gaan zeilen en dat was een ramp. Eigenlijk had ik toen al genoeg moeten weten.’