In 10 stappen je eigen webwinkel!
Je wilt een eigen webshop beginnen, maar welke stappen moet je hiervoor zetten? In dit artikel vind je een praktische checklist voor het starten van een eigen webwinkel. Het stappenplan biedt een goede fundering voor een succesvolle webshop. Het enige wat je moet hebben is tijd, passie voor ondernemen en basiskennis van internetmarketing.
De ingrediënten voor het beginnen van een webshop
Het beginnen van een eigen webshop hoeft niet ingewikkeld te zijn. Er moet veel gedaan worden, maar je hebt geen diepgaande bedrijfskundige of technische kennis nodig om al heel ver te kunnen komen. Met een gezonde dosis verstand van zowel ondernemen als de mogelijkheden die internet biedt, kan iedereen een professionele webshop beginnen. Het is wél belangrijk om vanaf het begin iedere keer te bedenken: ‘Wat zijn mijn kerncompetenties?’ en datgene uit te besteden wat een ander beter of goedkoper kan. De belangrijkste ingrediënten voor het maken en exploiteren van een webshop zijn:
- Genoeg tijd
- Budget (hoe meer je zelf kan doen, hoe minder budget je nodig hebt)
- Passie voor ondernemen
- Gezonde dosis eigenwijsheid
- Een onderscheidend bedrijfsidee
- Kennis van de online wereld
- Zelfvertrouwen, creativiteit en doorzettingsvermogen
- Webwinkel stappenplan
Uiteraard is iedere onderneming uniek, maar je moet altijd een aantal noodzakelijke acties uitvoeren om een basis voor je webwinkel en achterliggende organisatie neer te zetten. Het onderstaande stappenplan voor het beginnen van een webshop kun je dan ook gebruiken als checklist. Maar daar houdt het werk natuurlijk niet op, want na het opzetten van je webshop, zal ook de exploitatie veel tijd en aandacht gaan kosten.
Het is een open deur dat ondanks deze checklist niet alles volgens plan zal gaan. Houd daarom altijd rekening met uitzonderingen, problemen, tegenstribbelingen en tegenvallers. Deze horen erbij. Verwacht natuurlijk ook meevallers, eureka!-momenten, pieken en leuke partners om mee samen te werken: dat maakt het ondernemen de moeite waard! In de stappen hieronder vind je de belangrijkste aspecten van het opzetten van een webshop.
1. Bedenk een product voor je webwinkel
De eerste stap in het denkproces, nog vóór het uitschrijven van je ondernemingsplan, is het kiezen van het product voor je webwinkel. Kies een product waar je ‘iets mee hebt’. Dit maakt het leuker en gemakkelijker om ermee te werken, vragen van klanten te beantwoorden en goede content voor je webwinkel te schrijven. Onderzoek of de markt voor dit product aantrekkelijk genoeg is en kijk of er al concurrerende webwinkels bestaan. De vraag die je vervolgens voor jezelf moet beantwoorden, is of je het product winstgevend kunt verkopen – zowel op korte als lange termijn – en of je een unieke positie kunt innemen die voor een stabiele klantenstroom kan zorgen.
2. Bedenk de naam en positionering voor je webshop
Vaak ben je niet de enige die een webshop in de door jou gekozen markt is begonnen. Daarom is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Denk zorgvuldig na over de positionering van je webwinkel: de naam, kleurstelling en manier van communiceren (ook wel huisstijl genoemd) bepalen deels het imago van je bedrijf. Bedenk van tevoren hoe je wilt interacteren met je doelgroep. Je kunt hiervoor gebruik maken van archetypes, moodboards en andere brainstorming-technieken. Bij het bedenken van de naam voor je webshop is het aan te raden rekening te houden met zoekmachineoptimalisatie, beschikbaarheid van domeinen en de mate waarin je doelgroep de merknaam kan onthouden of herkennen.
Een ander belangrijk onderdeel van de positionering van je webshop bestaat uit je Unique Selling Propositions (USP’s) en de bijbehorende slogan. Communiceer op de homepage van je webshop duidelijk de belangrijkste voordelen voor de doelgroep, je bezoekers moeten het gevoel hebben dat ze de juiste plek hebben gevonden om hun aankoop te doen. De belangrijkste voordelen kun je vervolgens verwerken in je slogan, die je vervolgens duidelijk moet communiceren. Op deze manier verwerk je in vrijwel alle communicatie de kernwaarden van je onderneming en geef je mensen een reden om bij jou te kopen.
3. Schrijf je webwinkel in bij de Kamer van Koophandel
Met de unieke naam kun je je webwinkel vervolgens inschrijven in het handelsregister bij de KvK. Deze inschrijving is voor iedere onderneming verplicht. Trek hiervoor een halve dag uit en maak van tevoren een schatting van de omzet, inkoopwaarde en winst van je webwinkel. Denk tevens na over welke bedrijfsvorm je wilt hanteren en houd er rekening mee dat een registratie in het handelsregister vaak voor verplichte (betaalde) deelname aan bedrijfschappen kan zorgen. Bij de KvK kan je ook direct de inschrijving bij de belastingdienst regelen.
4. Maak afspraken met leveranciers
Om je gekozen product in te kopen, moet je leveranciers hebben. De eerste tijd moet je jezelf bewijzen bij leveranciers om hun producten te mogen leveren en heb je vrijwel geen onderhandelingspositie. Laat zien dat je goed hebt nagedacht over je bedrijfsidee (vaak heb je een businessplan nodig) en dat je een betrouwbare debiteur bent. Ga in gesprek en maak jezelf zichtbaar bij leveranciers: een goede relatie helpt je om problemen snel op te lossen en goed up-to-date te blijven. Maak niet de fout door inkopen te onderschatten, het is een essentieel onderdeel van het beginnen van een webshop en kan als vak apart worden gezien.
5. Installeer een webshop-pakket
Vervolgens is het tijd om te beginnen met het maken van je webshop. Een goede webwinkel-platform selectie zorgt voor een webshop die past bij jouw type product en die klaar is voor de toekomst. Er zijn veel (gratis) webshop-pakketten beschikbaar. De keus is afhankelijk van je programmeerkennis, je budget en de gewenste functionaliteiten voor je webwinkel. Magento is één van de professionelere pakketten, is erg makkelijk in gebruik en biedt legio functionaliteiten. Nog makkelijker zijn online aanbieders, zoals MijnWinkel, waar je een account aanmaakt en direct aan het werk kunt zonder te hoeven programmeren.
6. Zet producten in de catalogus van je webshop
Vraag je leveranciers om een product-catalogus en prijslijst, in het geval je deze nog niet hebt ontvangen. Zet de producten in je webshop en beslis welke informatie je wilt weergeven, zoals productomschrijvingen, specificaties en fotomateriaal. Denk van tevoren goed na over de verkoopprijs van je producten: op termijn moeten deze prijzen genoeg marge bieden om winst te maken en tegelijkertijd concurrerend zijn met de prijzen van andere webshops. Bedenk ook of je verzendkosten wilt rekenen of deze in de productprijs verwerkt. Het is aangetoond dat onverwachte verzendkosten conversie kosten. Aan de andere kant worden je producten duurder.
7. Regel de fulfillment en het werkproces van je webwinkel
Uiteindelijk gaat het opzetten van een eigen webwinkel om het verkopen van producten: de exploitatie. Vóór live-gang van je webshop moet er al een werkend werkproces zijn opgezet. Waar komen spullen binnen, hoe gaat het verpakken en verzenden in zijn werk en wat er gebeurt er met de klantenservice? De weken na live-gang, wordt het werkproces voor inkoop, inpakken en verzenden verder geoptimaliseerd. Onderschat niet hoeveel administratie hierbij kan komen kijken. Bedenk ook hier wat je wel en niet zelf gaat doen. Verzenden van pakketjes is leuk, maar vergt veel tijd die je anders zou gebruiken voor de verdere ontwikkeling van je webwinkel en de bijbehorende marketing. Gelukkig zijn er genoeg fulfillment partijen die dit graag en tegen lage kosten willen overnemen, ook voor beginnende ondernemers.
8. Test je webwinkel en werkprocessen vóór live-gang
Het zal niet als verrassing komen dat je vóór het live zetten van je webshop zeker moet weten dat alles naar behoren functioneert. Niet alleen moet de winkel technisch in orde zijn: de testfase biedt ook gelegenheid voor feedback over huisstijl, gebruiksvriendelijkheid, content en fulfillment. Op die manier zorg je ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan en weet je zeker dat je de bestellingen goed aankunt. Let wel op: je bent ondernemer en een stevige dosis eigenwijsheid komt hier goed van pas. Iedereen heeft een mening over je webshop, maar jij bent degene die uiteindelijk beslist!
9. Creëer buzz voor je eigen webshop
Net zoals in de fysieke wereld is de opening van een (web)winkel een feestje waard. Daarnaast zul je vlak na de opening relatief meer moeite moeten doen om je eerste klanten binnen te halen. Kennis van internetmarketing en social media komt hier goed van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk. Zorg ervoor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig genoeg creatieve manieren (ook offline) om aandacht te vestigen op je bedrijf!
10. Blijf continu verbeteren en vernieuwen
Als je webwinkel eenmaal goed loopt, begint het tweede deel van het verhaal: exploitatie en innovatie. Stilstand is achteruitgang, je moet dus blijven innoveren en jezelf uniek houden om een competitief voordeel te behouden. Een 4-hour-workweek is zeker mogelijk, maar daar gaan meerdere 80-hour workweeks aan vooraf. Hou de ontwikkelingen in de branche in de gaten en pas je daaraan aan: dit is de enige manier waarop je klanten kunt blijven trekken. Vergeet niet dat je concurrenten ook blijven doorontwikkelen.
Tot slot nog een aantal tips en tricks voor het maken van een eigen webwinkel:
- Onderschat niet hoeveel tijd er zit in zowel het doorontwikkelen van je webshop (deze is nooit af) als in het exploiteren van je webwinkel.
- Besteed uit wat een ander beter en goedkoper kan, zodat je je bezig kan houden met de dingen waar jij goed in bent.
- Internetmarketing is een breed en dynamisch vakgebied dat essentieel is voor het beginnen van een webwinkel.
- Concentreer je niet alleen op je website, je achterliggende organisatie is van even groot belang.
- Durf creatief te zijn, risico’s te nemen en je eigen ideeën te volgen. Dat maakt je een goed ondernemer.
Door Roman Markovski van LensBestel.nl