Hoe bepaal je je Kern Competenties?
Een kerncompetentie is een centrale capaciteit van een onderneming, een “kernvaardigheid”, die de basis vormt voor een verdedigbare en onderscheidende strategie voor de lange termijn. Kerncompetenties zijn als het ware het fundament onder of de reden achter het onderscheidend vermogen (USP) van een bedrijf, dat ervoor zorgt dat een dergelijke USP verdedigbaar is en ook daadwerkelijk zorgt voor blijvende Meerwaarde voor klanten en aldus daarmee onderscheidend is.
Voorwaarden waaraan kerncompetenties moeten voldoen:
1. Ze geven concreet invulling (lading) aan onze missie, ze maken de missie waar! Voorbeeld: innovatie in logistiek zit achter “a coke on every arms length”
2. Ze passen bij zowel onze kernwaarden (outside-in) en spelen in op de relevante drijvende externe krachten (outside-in). Voorbeeld: passie voor leren & noodzaak tot innovatie gaan hand in hand.
3. Ze groeien bij gebruik. Voorbeelden: A-merken, intelligentie, klantenkennis, innovatief vermogen etc.
4. Zijn breed in te vullen in de organisatie. Voorbeelden: innovatief vermogen op sales, productie en product ontwikkeling of A-merk op product, service en sales
5. Leveren concrete toegevoegde meerwaarde voor klanten, ze bepalen marge en daarmee winstgevendheid en aandeelhouderswaarde van de onderneming. Ze zijn de “motor” achter je succes Voorbeelden: kennis is marge voor McKinsey; A-merk is marge voor Harley Davidson; Low cost schaal is marge voor Aldi
6. Leveren een verdedigbaar concurrentievoordeel (niet gemakkelijk te imiteren door concurrenten) en dragen extra bij aan lange termijn winstgevendheid en aandeelhouderswaarde. Voorbeelden: Coca Cola heeft merken voorsprong, Gazprom schaal voorsprong, en McKinsey kennis voorsprong.
Voorbeelden:
- McKinsey Consulting (USP door rationele analytische scherpte en reputatie). Onderliggende kerncompetenties: Imago als werkgever, werving en selectie, up-or-out policy en alumni-beleid
- Harley Davidson (USP door branding en imago). Onderliggende kerncompetenties: Design, events voor rijders, advertising, merchandising)
- Aldi (USP low cost). Onderliggende kerncompetenties: in alles low cost en maximaal schaalvoordeel