Slimmer werken
Slimmer werken begint met je bewust worden van een aantal zaken.
Wat ben ik aan het doen?
Waarom doe ik de dingen die ik doe?
Waarom doe ik dingen op de manier hoe ik ze doe?
Het zou goed zijn om regelmatig tijd vrij te maken om eens rustig na te denken over je werk in plaats van steeds aan je werk te denken. Tijd om stil te staan bij wat je aan het doen bent in deze wereld en wat je wilt bereiken. Nadenken over de manier waarop je dingen doet, en je ervan bewust zijn hoe bepaalde processen verlopen levert vaak verrassende resultaten op. Je wordt je ervan bewust dat het misschien anders en beter kan.
Door veranderingen aan te brengen in hoe je werkt en hoe je je werk indeelt, kun je meer structuur aanbrengen in je werk. Je kunt de onderdelen van je werk die minder relevant zijn voor wat je werkelijk wilt doen vaak automatiseren, uitbesteden of op zo’n manier doen dat ze makkelijker gaan en ze je minder energie kosten.
Misschien herken je je in onderstaande uitspraken:
- ‘Waarom kan ik niet even ongestoord een uur geconcentreerd werken?’
- ‘Ik word de hele dag afgeleid door binnenkomende e-mails.’
- ‘Mijn telefoon gaat steeds, net als ik lekker aan het werk ben.’
- ‘Waarom word ik op momenten van concentratie gestoord door mijn baas of een collega?’
- ‘Ik heb steeds het idee dat er slimmere manieren moeten bestaan dan dat heen en weer e-mailen over hetzelfde onderwerp, maar ik weet niet hoe.’
- ‘Vergaderingen zouden zoveel efficiënter kunnen, als iedereen de juiste informatie zou hebben, zouden we zoveel tijd kunnen besparen…’
- ‘Ik heb het idee dat ik overspoeld word door informatie en ik krijg niet de informatie die relevant voor me is.’
- ‘Waarom heb ik constant het gevoel met zaken bezig te zijn die ik eigenlijk helemaal niet wil doen, en heb ik geen tijd voor de zaken die ik echt wil doen?’
- ‘Ik heb het idee dat ik overspoeld word door informatie en ik krijg niet de informatie die relevant voor me is.’
- ‘Waarom heb ik constant het gevoel met zaken bezig te zijn die ik eigenlijk helemaal niet wil doen, en heb ik geen tijd voor de zaken die ik echt wil doen?’
Het is goed om hierover na te denken. Je bent meestal zelf verantwoordelijk voor deze situaties. Als je niets doet blijft het zoals het nu is. en hier volgt het cadeautje: als je er wel wat aan gaat doen, dan kun je heel veel van bovenstaande situaties veranderen en verbeteren.
Het is heel goed om af en toe stil te staan bij hoe je je werk doet en waarom ook alweer, gun jezelf dat! Je hoeft niet altijd op je telefoon bereikbaar te zijn. Het is verstandig om je binnenkomende e-mail geen geluidje te laten produceren. De hoeveelheid tijd die je aan bepaalde onderdelen van je werk besteedt kun je veranderen.