Terug naar overzicht

7 onmisbare applicaties

Het web wemelt van de, veelal gratis, applicaties waarmee u uw ondernemersleven een stuk aangenamer maakt. Sprout vroeg ondernemer Robert Gaal welke digitale hulpjes hij en zijn Wakoopa-collega’s het vaakst gebruiken. Wakoopa is een sociaal netwerk waarop gebruikers elkaar op de hoogte houden van de software die zij gebruiken. Zelf maakt mede-oprichter Robert Gaal natuurlijk ook van diverse applicaties gebruik, om effectiever en goedkoper te kunnen ondernemen. Hieronder vindt u zijn favoriete online ondernemerstools.

1. Getsatisfaction?
Getsatisfaction vormt een handig alternatief voor een eigen forumfunctie op uw website. Klanten kunnen via deze tool vragen, ideeën en klachten kwijt. Deze worden automatisch in door u geselecteerde categorieën geplaats. Dankzij allerlei extra gimmicks wordt de activiteit van uw gebruikers handig in kaart gebracht en wordt overlap voorkomen. Wie een beetje actieve gebruikers heeft, heeft met Getsatisfaction bovendien al snel een goed alternatief voor de ‘Veel gestelde vragen’-pagina en customer support telefoontjes worden flink gereduceerd. Gaal: “Dit werkt veel beter voor customer support dan een normaal forum.” Kosten: vanaf 19 dollar per maand.

2. CoTweet
U is al vaak aangeraden om Twitter te gebruiken als businesstool. Vooral handig is het om snel te reageren op tweets van anderen over uw bedrijf/product. Maar moet u dan iemand inhuren om de hele dag uw bedrijfsnaam in de zoekfunctie van de 140-tekens-dienst te tikken? Gelukkig niet. CoTweet volgt de termen die u uitkiest en stelt u op de hoogte van alle meldingen. U kunt daar direct, samen met uw eventuele teamgenoten, op reageren en ook verschillende mensen verantwoordelijk maken voor de vragen over bepaalde deelonderwerpen. “Het is simpelweg customer support via Twitter. Wat ik er vooral handig aan vind is dat je er met verschillende mensen mee kunt werken. Je hoeft niets dubbel te doen. Bedrijven als Ford en Apple gebruiken het al een tijdje.” CoTweet is nog in beta-fase en is als zodanig voorlopig gratis.

3. Campfire
U kunt natuurlijk windows live messenger gebruiken om met uw compagnons en personeel te chatten en informatie te delen, maar Gaal zweert bij de messengerservice van Campfire. Deze messengerservice is speciaal ontworpen voor groepsdiscussies en maakt het makkelijker om informatie te delen. Het is ook mogelijk om de applicatie in uw intranetomgeving te integreren. U kunt de service 30 dagen gratis uitproberen.

4. Pingdom
Online wordt steeds belangrijker. Het is dan ook niet handig als uw site uit de lucht is. Met Pingdom wordt u op de hoogte gehouden zodra uw website het begeeft, zodat u meteen actie kunt ondernemen. Voor grote bedrijven kost een Pingdom-abonnement 39,95 dollar, kleine bedrijven krijgen voor 9,95 dollar een voldoende pakket en in de meeste gevallen kunt u zelfs met het gratis abonnement een heel eind komen. Gaal zelf betaald geen cent voor de service.

5. Mailchimp
Een handige manier om boodschappen naar grote aantallen mensen te versturen. Mailchimp stelt u in staat om een enorme emaildressenlijst samen te stellen van bijvoorbeeld klanten die u op de hoogte wilt houden van nieuwe ontwikkelingen binnen uw bedrijf. Tot 500 ontvangers is de service gratis, daarna gaat u pas betalen. Ideaal dus voor een bescheiden nieuwsbrief.

6. Google forms
De heren van Wakoopa maken gretig gebruik van de gratis Google Apps. Google Forms, een functie binnen Docs, is Gaals huidige favoriet. Met deze applicatie kunt u binnen een handomdraai vragenformulieren maken waarmee u onderzoekjes kunt doen naar bijvoorbeeld klantervaring. Google maakt van de resultaten een overzichtelijk documentje.

7. Skype in- en out
Gaal bespaart enorm op internationale gesprekken dankzij zijn nieuwe Voip-telefoon. “Zo’n ding is niet goedkoop, maar erg handig. Ik bel nu met mijn vaste nummer via Skype In en daar bellen anderen ons ook op. Via Skype Out bel ik met mijn Voip-telefoon gratis naar vaste nummers, ook in het buitenland.” Gratis bellen kan alleen naar vaste nummers en via deze omweg. Naar mobiele nummers bellen via Skype is niet goedkoper dan met een abonnement. Van Skype-account naar Skype-account bellen is gratis.

(Arjan van Bijnen)
https://www.sprout.nl/artikel.jsp?id=1917519