Kun je ondernemerschap leren?

Succesvolle ondernemers als Van Gaal en Van der Most beweren van niet. Natuurlijk hebben zij ongelijk, blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Annemarie van Gaal houdt het op: “Ondernemen kun je niet leren. Het belangrijkste is je mentaliteit: het is de dood of de gladiolen”. Oftewel: het is alles of niets. Je moet er echt helemaal voor gaan en anders kun je beter ophouden, want dan wordt het nooit wat. Hennie van der Most is net zo stellig: “Ondernemen kun je niet leren, 100% niet. Het zit in je bloed. Ja, je kunt wel bijleren, maar dat doe je in het ondernemen zelf”. Aha, volgens Van der Most kun je dus wel bijleren. Dat geeft hoop.
Lees verder


Silicon Valley: 10 voorwaarden voor succesvol ondernemen

“Nederland moet weer terug naar de wereldtop van kennis- en innovatielanden. Dit stelt Alexander Rinnooy Kan”, aldus een artikel op Nu.nl van 30 juni jl. Rinnooy Kan stelt dat de Nederlandse overheid daarvoor per jaar 5 miljard euro in innovatie moet pompen. Stanford investeert alleen al 1 miljard euro in onderzoek, en dat is maar één organisatie in “the Valley”. Maar hoe staat het met de andere organisaties in de regio? Wat doen zij om succes te behalen? 10 voorwaarden voor succesvol innoveren in Silicon Valley.
Lees verder


BHAG: Big Hairy Audacious Goal

Zonder richting geen actie. Een gedurfd doel geeft energie en inspiratie. Zeker als dat doel specifiek is en bijna onbereikbaar lijkt.

De BHAG
De term BHAG (Big Hairy Audacious Goal) komt van Jim Collins. Collins ontdekte na uitgebreid onderzoek dat ondernemingen die zo’n doel hadden geformuleerd veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden. Het ging daarbij om BHAGs die tot de verbeelding spraken en superuitdagend geformuleerd. Lees verder


Nieuw: verkoop je vordering…

In Nederland worden per jaar honderden miljoenen euros uitgegeven aan het voeren van incassoprocedures. Vaak zijn dit langdurige trajecten met een onzekere uitkomst. In vele gevallen trekken deze trajecten een blijvende wissel op schaarse middelen als tijd en geld. Lees verder


Klanttevredenheid: Net Promotor Score (NPS)

De Net Promoter Score (NPS) is in 2003 ontwikkeld als een eenvoudig instrument voor het meten van klantloyaliteit. In zijn bestseller “The Ultimate Question” zegt Frederick Reichheld dat bestaande loyaliteitsmaatstaven niet alleen onvoldoende effectief zijn, maar vaak ook complex en daarmee slecht bruikbaar voor managers. Hij stelt verder dat het traditionele klanttevredenheidsonderzoek vaak faalt, een slecht stuurinstrument is en geen goede voorspeller is voor winstgevende groei. Als antwoord hierop heeft hij de Net Promotor Score (NPS) ontwikkeld. Lees verder