Meer resultaat met Social Media & Zoekmachines!
Als we over social media praten, bespreken we vaak de mogelijkheden om de naamsbekendheid te laten groeien of om meer orders binnen te halen. Voor hen die denken dat social media alleen hier interessant voor is, geven wij praktische tips die een werkweek net even wat gemakkelijker en effectiever maken. Uiteraard zullen we ook innovatieve ideeën voor de bevordering van verkoopresultaten en naamsbekendheid bespreken.
Nog even een korte introductie voor zij die twijfelen over de omvang van social media.
Elke seconde:
- Worden er 600 berichten op Twitter geplaatst en 700 op Facebook.
- Komen er 3 nieuwe “twitteraars” bij.
- Komen er 150 nieuwe Facebook profielen bij.
- Komt er 1 professional op LinkedIn bij.
- Wordt er 25 minuten aan video geupload naar YouTube.
- Worden er 5 blogartikelen geplaatst op WordPress.comblogs.
- Wordt er 1 Wikipedia artikel toegevoegd.
En iedere doelgroep doet mee!
De tips die we hieronder geven zijn op zichzelf staande tips en hoeven niet allemaal overgenomen te worden. Haal er uit wat bij u past en wat u voor de lange termijn kan volhouden. Start liever niet met een item als u wellicht over 3 maanden al stopt!
De bedrijfsafdelingen die we in dit artikel van tips zullen voorzien:
- Klantenservice
- Werving & Selectie
- Verkoop
- Leverancierselectie
- Marketing & Communicatie
- Research & Development
1. Klantenservice
Twitter: maak een bedrijfsaccount aan en zet tweetbeep.com in om u op de hoogte te houden van twitteraars die praten over uw bedrijf of uw merken.
Creëer een weblog/linkedin groep/facebook pagina waarin u klanten te woord staat over hun klachten. Moedig hen aan (of beloon hen) om hun ongezouten mening te plaatsen. Ga in discussie en probeer de klacht te verhelpen.
Online chat mogelijkheid op uw website voor bezoekers. Niet per se social media, maar wel het ultieme geval van klantenservice.
Google alerts: Stel meldingen in op www.google.com/alerts en laat u op de hoogte houden van nieuwe webpagina’s die uw merknamen bevatten. Zo ziet u wanneer er iemand over u blogt of op een forum discussieert over uw bedrijf.
Zoek in Google.com zelf bij “Discussies” naar uw merknaam en zie wie er over uw producten iets te vertellen heeft.
Goede klantenservice is vandaag de dag erg belangrijk. Iedereen kan zijn mening de wereld in helpen. Goede klantenservice zorgt daarnaast ook voor ambassadeurs!
2. Werving & Selectie
LinkedIn: Al meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft een profiel op LinkedIn. Deze kunt u betaald bereiken via het plaatsen van een vacature bij “Jobs”. Daarnaast kunt u ook gratis een job plaatsen in alle honderden Nederlandse groepen die op LinkedIn te vinden zijn. Kies hier wel voor relevante groepen.
Hyves.nl: Plaats gratis een advertentie in de Marktplaats van Hyves en promoot hem eventueel (betaald) naar een specifieke doelgroep die aan uw eisen voldoet.
Uiteraard kunt u ook de vacature plaatsen op uw Twitter profiel, uw weblog, Facebook pagina, Hyves blog of uw website.
3. Verkoop
Hier zijn uiteraard honderden ideeën te verzinnen. Wij kiezen er 2 die u wellicht nog niet kende.
LinkedIn: Type in de zoekmachine de functie van een medewerker die uw inkoper zou zijn. In ons geval is dat een (online) marketing manager. Vervolgens krijgt u lijsten met marketing managers die in de 2e of 3e lijn van uw eigen netwerk zitten. Op hun profielpagina’s kunt u klikken op de mogelijkheid “Get introduced through a connection”. Kies daarna iemand uit uw netwerk die u kan introduceren.
Twitter & Facebook: Ook deze websites hebben een zoekmachine. Vul hier een korte stuk tekst in die uw doelgroep zou invullen wanneer zij uw hulp zoeken. Bij ons is dat bijvoorbeeld “SEO vraag”. Iemand die iets over SEO wil weten. Reageer vervolgens naar deze personen om ze te helpen met hun probleem.
4. Leverancierselectie
LinkedIn: Plaats een bericht op uw dashboard/homepage (bij “Network Activity)” waarin u vraagt of er iemand nog een goed bedrijf kent voor een specifiek product/probleem. U kunt ook op zoek gaan naar een relevante groep binnen LinkedIn waarvan u lid wordt, waarna u een vraag stelt over wie u kan helpen.
Twitter of Facebook: Plaats een bericht op uw profiel waarin u vraagt of iemand nog een goed bedrijf kent voor het product of de dienst die u zoekt.
5. Marketing & Communicatie
YouTube: maak informatieve video’s over uw eigen product en optimaliseer uw tekst op YouTube met daarin belangrijke kernwoorden die mensen zouden invullen als ze uw product zoeken. Zie bijvoorbeeld onze video’s op https://www.youtube.com/user/OpmaxNL.
Twitter: Maak een nieuw profiel aan waarin u Twitteraars oproept om u vragen te stellen over uw dienstverlening. Beantwoordt deze snel en belangeloos. Laat uw bedrijfsnaam voorbij komen, maar laat het onafhankelijk ogen.
LinkedIn: start een nieuwe groep en plaats hier allerlei interessante en informatieve artikelen en video’s over uw dienst/product. Zorg ervoor dat de naam van de groep een of meerdere belangrijke kernwoorden bevat waar uw doelgroep in zoekmachines naar zoekt.
Begin een weblog waarin u regelmatig (2 keer per maand minimaal) informatieve artikelen plaatst. Maak goede verbindingen naar sociale platformen zodat uw bezoekers uw artikelen kunnen promoten naar hun netwerk op Twitter, LinkedIn, Hyves en Facebook.
6. Research & Development
Twitter: Vul in de zoekmachine een korte tekst in die gebruikt zou worden door iemand die een probleem of klacht heeft over iets wat gerelateerd is aan uw product/dienst. Hiermee vindt u klachten en kunt u voor uzelf op zoek gaan naar oplossingen hiervoor. Dit kan leiden tot nieuwe producten/diensten voor een nieuwe of bestaande doelgroep.
Auteur: Opmax B.V.
Dit artikel is geschreven door Maurice Brand van Opmax B.V., specialist in zoekmachinemarketing en social media consultancy. Indien u meer informatie wilt over zoekmachine-optimalisatie of social media trainingen, bekijk dan de website www.opmax.nl.