Bedrijf verkopen?
Bedrijf verkopen? Vaak droomt de ondernemer er wel over. Maar stelt zich geen doel en laat zich daarom overvallen als het zo ver is. Besluit daarom vandaag om je bedrijf te verkopen in 3 stappen. “Begin met het einde in zicht” is één van de zeven gewoonten van succesvolle mensen (Covey). Besluit nu je bedrijf te verkopen. Op welk moment. En aan wie. Dat gaat in drie eenvoudige stappen:
- zet een datum in de toekomst. Niet te dichtbij, niet te ver weg. Wil je je jezelf en je bedrijf goed voorbereiden op verkoop dan heb je 2-3 jaar nodig. Plan dus een datum tussen de 3 en 8 jaar. Een exacte datum. Bijvoorbeeld 31 december 2017.
- bepaal jouw uitkomst. Wat wil je eruit halen? Cash geld, aandelen in een nieuw bedrijf of wil je jezelf ‘meeverkopen’? En als je cash geld wenst, hoeveel dan wel? Veel ondernemers willen “financiële vrijheid” of zelfs “financiële onafhankelijkheid” (wat overigens echt iets heel anders is!). Leuke uitgangspunten, maar veel ondernemers hebben geen flauw benul wat dat nu concreet betekend. Heb je wel eens uitgerekend hoeveel je daarvoor nodig hebt? Schrijf het op, concreet.
- bepaal aan wie je gaat verkopen. Dit lijkt misschien een onlogische stap. Maar als je je toekomstige koper niet kent, weet je ook niet wat waardevol voor hem is. Koopt hij marktaandeel, klantrelaties, producten, intellectueel eigendom? Iets anders? Als je weet wat waardevol is, dan kun je er in investeren.
Vele voordelen
Je verkoopmoment bepalen biedt veel voordelen. Het schept een lange termijn kader waartegen je korte termijn beslissingen kunt afmeten. Bij het aannemen van mensen, het investeren in processen, expansie naar het andere markten (bijvoorbeeld het buitenland) en het creëren van producten, steeds kun je je afvragen“voegt dit waarde toe voor later?”. Dat geldt ook voor het al dan verkrijgen van vastgoed, van het ontwikkelen van patenten en IP en waar je de pensioenen opbouwt. Misschien toch een financieel systeem kiezen dat een standaard is in jouw branche dan proberen eigenwijs iets zelf te gaan ontwikkelen. Een voordeel nu kan later een struikelblok zijn.
Superenthousiaste klanten
Beginnen met het eind in zicht leidt tot meer superenthousiaste klanten. Dit komt omdat de beslissingen die je neemt beter zijn en gerichter. Er is meer focus. En die focus vertaalt zich naar een effectievere en efficiëntere uitvoering. Klanten merken dat.
Moet je verkopen?
Maar de hamvraag is natuurlijk “Moet je wel willen verkopen”? Nee, moeten niet. Willen misschien wel. Bepaal voor jezelf wat je doel is om te ondernemen. Als verkoop daarbij een rol speelt, dan werken deze 3 stappen prima. Zelfs als je besluit op de door jou gekozen datum toch niet te verkopen. Dan nog hebben jij, je medewerkers en je klanten voordeel bij jouw besluit om je bedrijf te verkopen.
Besluit daarom vandaag om je bedrijf te verkopen.