Terug naar overzicht

5 tips voor overtuigend marketingmateriaal

Je hebt de juiste diensten en producten voor je klanten. Maar als je vertelt wat je precies aanbied dan is je verhaal vaak te lang of niet helemaal duidelijk. Of je hebt het gevoel te overdreven of te commercieel over te komen als je aangeeft waarom jouw bedrijf beter is dan anderen. ?

Veel ondernemers worstelen met het opstellen van overtuigend marketingmateriaal. We trappen vaak in klassiek valkuilen. Zo zijn we bijvoorbeeld vaak te veel geneigd om vanuit onszelf te communiceren dan vanuit de klant (onze visie, onze organisatie, wij bieden….) en gaan we te snel voorbij aan de behoefte / het probleem dat onze klant heeft. ?

Een andere klassieke valkuil is dat we in onze communicatie te veel de nadruk leggen op het beschrijven van onze producten of diensten in plaats van het resultaat ervan. Of we zijn geneigd om zoveel mogelijk te willen vertellen, dan zit er altijd wel wat passends bij….

Overtuigend marketingmateriaal wordt graag gelezen en zet aan tot actie. Maar hoe kun je nu op een eenvoudige manier overtuigend marketing materiaal opstellen? Daarover gaat dit artikel. Ontdek de 5 belangrijkste elementen van overtuigend marketingmateriaal. ?

Tip 1: Verkoop gaten geen boren
In veel marketingmateriaal wordt in detail aandacht besteed aan de beschrijving van het aanbod (boren). Terwijl jouw klanten pas echt geïnteresseerd worden als zij concreet krijgen wat het ze oplevert (gaten). Dit geld in extra mate voor zakelijke dienstverleners waarbij hun aanbod niet tastbaar is en extra overtuiging nodig heeft.

Natuurlijk is het goed om je potentiele klant te informeren over wat hij kan verwachten. Maar vaak wordt er zoveel informatie gegeven over het proces dat de lezer afhaakt. Terwijl als je je materiaal in balans brengt en vooral toespitst op het resultaat van jouw aanbod, dan houd je zijn interesse vast.

Tip 2: Raak de gevoelige snaar
Wat maakt jouw product / dienst nu echt zo bijzonder voor jouw doelgroep? Deze vraag kun je pas echt goed beantwoorden als je precies weet wat jouw klanten nu echt belangrijk vinden. Vat deze concrete behoeften in twee a drie kernwoorden en gebruik deze kernwoorden in je marketingmateriaal ?

Tip 3: Spreek je doelgroep direct aan
Vele websites, brochures of advertenties spreken hun doelgroep niet direct aan. Ze praten in algemene termen over: men / mensen. Hierdoor creëer je een afstand tussen jou en je doelgroep. Door je doelgroep zo concreet mogelijk aan te spreken “u als liefhebber van klassieke muziek” of “u als ondernemer” trek je zijn of haar bijzondere aandacht. Aangesproken mensen voelen zich sneller thuis op je website en dat heeft een positieve werking.

Tip 4: hou het kort
Overtuigend marketingmateriaal heeft uiteindelijk maar 1 doel: dat je doelgroep actie onderneemt (gebruik maken van een aanbieding, bellen, mailen, aanmelden nieuwsbrief, etc.). Weet dat mensen over het algemeen slecht lezen (zeker online) dus vat je verhaal in de essentie en hou het vooral kort.

Tip 5: maak het spannend
Als we naar een gemiddelde website kijken dan wordt er vaak zoveel informatie gegeven dat er geen aanleiding meer is om vragen te stellen en / of te reageren. Een ander nadeel van te veel informatie is dat je de lezer de mogelijkheid biedt om sneller af te haken. Terwijl je juist het tegenovergestelde wilt bewerkstelligen. Zodra je marketingmateriaal (bijvoorbeeld je website) spannend gehouden wordt, wek je nieuwsgierigheid op en geef je je doelgroep aanleiding om actie te ondernemen.

Zie ook: https://marcobouman.typepad.com/vernieuwen/2009/05/-5-tips-voor-overtuigend-marketingmateriaal.html