Terug naar overzicht

Ondernemersverhaal: “Groeien is leuk, bloeien is leuker”

Ondernemers zijn dikwijls gefocust op groei. Het moet vooruit, liefst in een zo hoog mogelijk tempo. Helemaal fout, vindt Floris Koumans. ‘Groei an sich is niet mooi, het heeft geen intrinsieke waarde, het geeft geen energie, het is niets anders dan knallen. Als je dat alleen maar blijft doen, dan ontstaat er geen schoonheid, geen identiteit, geen waarde. Kijk naar de natuur. Aan een plant die alleen hard groeit, heb je niks. Een plant wordt pas mooi als hij in bloei staat. Dan krijgt hij karakter. Zo werkt het met bedrijven ook. Waarom komen mensen naar mij toe? Niet omdat ik vreselijk hard groei, maar omdat ik iets uitstraal. Er schuilt kracht in schoonheid. Dat is de bindende factor in je bedrijf, het bepaalt de cultuur en het bouwt de energie weer op. Energie krijg je van bloeien. Daarna kun je weer groeien.’

Doet Floris dan helemaal niet aan groei? Integendeel. Alleen ligt bij hem de nadruk op bloei. ‘Na een periode van sterke groei, moet je gaan denken aan bloei. Het is een fasering van de ontwikkeling van je bedrijf die heel gezond is. Die fasering implementeer je door te temporiseren. Ik neem een jaar de tijd om te focussen op bloeidoelstellingen. In die periode komen we tot inzicht. We nemen even gas terug, creëren rust, waarde en schoonheid en gaan genieten van wat we hebben bereikt. In dat jaar kan alles en iedereen weer kracht opdoen. Bloei levert energie op, dat is het belangrijkste. Positieve energie is aantrekkingskracht. Groeien is duwen, bloeien is trekken. Als je duwt, dan wijk je al snel af van de rechte lijn. Als je trekt, dan kun je de ideale lijn aanhouden. Wil je je doelstellingen halen, dan kan dat het beste doordat de totale organisatie tot die doelstellingen wordt aangetrokken, niet door er heen te worden geduwd. Die aantrekkingskracht zit in bloei.’

Hoe weet je wanneer je voldoende gegroeid bent om volop te gaan bloeien? Met andere woorden: wanneer kun je de voet van het gaspedaal halen en gaan genieten? ‘Daar staat geen vaste periode voor’, aldus Floris. ‘Ik bepaal dat op mijn ondernemersgevoel. Soms loop je op je tandvlees, je loopt tegen je eigen grenzen aan. Goed luisteren naar je personeel en de mensen om je heen is wellicht het allerbelangrijkste; begint het te kraken in de voegen? Loopt het niet zo soepel meer? Is de ‘allignment’ niet optimaal? Ontstaan er te veel/te vaak irritaties? Dat zijn belangrijke signalen.’

Dan is het tijd om weer even stil te staan, tijd voor een bloei-jaar. In dat jaar genieten we van wat we hebben bereikt en tillen we de kwaliteit van de organisatie naar een hoger niveau. We kijken naar een aantal zaken die ik binnen het bedrijf van belang vind. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met doelstellingen? Hoe leggen we die op? Waarom doen we dat? Hoe worden die tastbaar, voelbaar, leefbaar voor mensen? En als ze worden gehaald, hoe belonen we dat dan? En wat doen we als onze doelstellingen niet worden gehaald? In een bloei-periode nemen we de tijd om bij dergelijke zaken stil te staan.’

Floris is zijn bloeiconcept bij andere bedrijven nog niet tegengekomen. Een gemiste kans, vindt hij. ‘Wil je kunnen groeien, dan moet je bloeien. Alleen dan kun je de energie opdoen om weer verder te gaan. Een bloei-jaar is goed voor je bedrijf, jezelf en je personeel. Als persoon groei je juist in rust. Je wilt mensen inspireren, enthousiasmeren. Niemand krijgt meer energie door de lat almaar hoger te leggen. Mijn advies is: hard rennen is prima, maar zie het als een tussenfase op weg naar een nieuwe bloeiperiode. Een periode van Groei wordt afgewisseld met een periode van Bloei zodat je daarna weer kunt groeien, zo is de natuur. Ga je zo te werk, dan creëer je veel meer positieve energie, heb je veel meer lol in je werk en is de waarde van je bedrijf veel bestendiger, want je bent veel bewuster bezig. Dankzij bloei kun je veel meer hebben.’

About the Author
result