Terug naar overzicht

De betekenis van cashflow

Cashflow. Een wonderlijk fenomeen. Weinig begrepen en nog minder vaak goed gebruikt. Veel potentieel gaat verloren door gebrek aan cashflow. Wat is de betekenis van cashflow voor jou?

Cashflow is zuurstof
Cashflow is het meest cruciale element van financiën. Organisaties gaan failliet omdat de cashflow opdroogt. Niet omdat hun balans er slecht uitziet of hun winst/veries-rekening verlies toont. Sterker nog, ik ken organisaties met briljante balansen en prachtige winst/verliesrekeningen. En die zijn toch failliet. Waarom? Cashflow is de geldstroom die door je organisatie heengaat. Een tekort aan cashflow zegt altijd dat er meer je tent uitstroomt dan instroomt. Cashflow is belangrijk. Het geeft je opties. Het maakt vernieuwing en verbetering mogelijk. Cashflow is de zuurstof waar je organisatie op leeft. Het moet er gewoon zijn. En als de zuurstof verdwijnt, dan stik je. Game over. Is dat erg?

Ik wens je veel problemen
Organisaties zonder cash hebben één probleem. Overleven! De focus is alleen op overleven en op cash binnenharken. Niet op produceren. Niet bijdragen aan een betere wereld. En al helemaal niet op het bedienen van klanten. Een organisatie die failliet is heeft geen problemen (meer). En een organisatie die voldoende cashflow heeft? Die heeft meerdere problemen. Maar geen problemen met cashflow ;-)

Dus ik wens je organisatie veel problemen toe. Die je kunt oplossen met ondersteuning van cashflow. Want cashflow is de zuurstof van je business.

Hebben, zijn en kunnen
Verschillende stakeholders kijken verschillend naar de financiën van je business. De financiële huishouding kent drie hoofdaspecten:

  • balans: hierop staat wat de onderneming bezit en verschuldigd is (negatief bezit). De balans is belangrijk voor banken en financiers. Als ondernemer kijk je er zelden op. Waarom? Omdat een balans wat zegt over het verleden. En de ondernemer kijkt graag naar de toekomst. De balans gaat over hebben.
  • winst/verlies-rekening: hierop staat hoe de onderneming het doet (of beter: gedaan heeft). Hier vindt je of de onderneming waarde heeft toegevoegd. Dit is een belangrijk stuurinstrument voor de ondernemer. Want de winst/verlies gaat meer over nu. De winst/verliesrekening over zijn.
  • cashflow. dit geeft aan hoe de business in de toekomst kan presteren. Voldoende cashflow betekent voldoende zuurstof. En voldoende opties om uit te breiden, te investeren of nieuwe kansen te spotten. De cashflow houdt je bij in een liquiditeitsprognose. De cashflow gaat over kunnen.

De cashflow zou hét stuurinstrument moeten zijn voor de ondernemer. Maar waarom kijken dan zo weinig ondernemers naar de cashflow?

Drie redenen om niet met cashflow bezig te zijn
Ondernemers houden niet van financiën. Dus wellicht herken je de volgende drie redenen om vooral niet bezig te zijn met cashflow:

  1. cashflow zit niet in je boekhoudsysteem. Geen enkel boekhoudsysteem heeft een fatsoenlijke cashflowmodule. De reden hiervoor is onduidelijk, want zo moeilijk is het niet. Misschien omdat boekhoudsystemen door boekhouders gemaakt en gebruikt worden?
  2. cashflow is werk. De cashflow bijhouden is inderdaad werk. Het eenmaal opzetten is veel werk. Een paar uur of zo. Het daarna bijhouden is maximaal een uur per week. En als ondernemer hoef je dat niet eens zelf te doen. Je kunt het bijhouden van de cashflow prima delegeren.
  3. mentale overtuiging. “Ik snap het niet”. “Dat is saai.”. “Als het belangrijk was, dan was iedereen er toch wel mee bezig?”. Herken je dergelijke overtuigingen? Maar wat betekent dat? Feitelijk betekent dat je geen eigenaarschap neemt over alle aspecten van je business. En dat kan invloed hebben op de levenskansen van je bedrijf. Dus wat te doen?

Cashflow Management
Cashflow Management wil zeggen dat je regie neemt over de continuïteit van je business. Je zorgt dat er voldoende zuurstof is om te groeien en te bloeien. Hierbij alvast 3 tips voor cashflow management:

  1. plan cashflow. Neem in je jaarplannen van 2013 cashflow mee op maandelijkse basis.
  2. houdt overzicht. Zorg dat je op maandelijkse basis precies weet wat je organisatie aan cash instroomt en uitstroomt. Of liever nog op wekelijkse basis. Dat doe je in een liquiditeitsprognose. Gewoon in Excel. Elke week even bijwerken met de bankstanden, verkoopfacturen en inkomende facturen.
  3. plan vooruit. Kijk een kwartaal (13 weken vooruit) en zie waar eventuele gaten in de cashflow zich openbaren.
  4. neem snel beslissingen. Stel je prioriteiten als je een gat ziet aankomen. Ook al is dat pas over 10 weken. Bedenk hoe je het kunt overbruggen. Een klant bellen en vragen of hij een grote factuur sneller betaalt? Of juist een grote inkoopfactuur een week of twee naar achteren schuiven? Denken dat een gat in de cashflow vanzelf verdwijnt werkt niet. Optimistisch wensdenken staat haaks op gezonde cashflow.

Cash is King. Wat je ook doet, zorg dat je voldoende zuurstof houdt!

Bron: Customer Vibes