Terug naar overzicht

BHAG: Big Hairy Audacious Goal

Zonder richting geen actie. Een gedurfd doel geeft energie en inspiratie. Zeker als dat doel specifiek is en bijna onbereikbaar lijkt.

De BHAG
De term BHAG (Big Hairy Audacious Goal) komt van Jim Collins. Collins ontdekte na uitgebreid onderzoek dat ondernemingen die zo’n doel hadden geformuleerd veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden. Het ging daarbij om BHAGs die tot de verbeelding spraken en superuitdagend geformuleerd.
Een BHAG formuleer je voor 20-30 jaar. Daar zit ook het verschil met het bestaansrecht. Het bestaansrecht blijft altijd van kracht, bij een BHAG ga je op weg om hem te vervullen.

In de Nederlandse editie van “Mastering the Rockefeller Habits” van Verne Harnish heet de BHAG het Grote Gedurfde Dappere Doel.

Kenmerken van de BHAG
Een BHAG die voldoet aan de volgende kenmerken inspireert:

  • een BHAG spreekt tot de verbeelding en is levendig beschreven
  • een BHAG is zo uitdagend geformuleerd dat je twijfelt of het realistisch is. Die twijfel is belangrijk. Die inspireert. Eigenlijk denk je: “ze zijn gek, maar…”.

Verschillende BHAG’s
Er zijn verschillende BHAG’s te definiëren:

  • een kwantitatief of kwalitatief doel: “we willen 1.000 fillialen in Nederland”, “we willen in vijf landen vertegenwoordigd zijn”, “we willen ieder kind in de derde wereld het mogelijk maken om naar school te gaan”
  • kan competitief zijn, je wilt een grote concurrent vermorzelen. “Vermorzel Adidas” (Nike, 1960)
  • als een rolmodel. “We willen net zo alom vertegenwoordigd zijn als Microsoft” of “We willen dezelfde cultuur en uitstraling hebben als Google”
  • gericht op interne transformatie. “We willen van een conservatieve productenbedrijf naar een moderne servicegerichte organisatie”

Belangrijk voor de goede BHAG is waar je nu staat. Als je vandaag 900 filialen hebt, is 1.000 filialen geen BHAG. Maar als je nu 2 filialen hebt, dan inspireert 1.000 wel!

Voorbeelden
Er zijn wereldberoemde voorbeelden van personen die hun BHAG formuleerden:

  • John F. Kennedy in het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw: “We will put a man on the moon”
  • Bill Gates een twintigtal jaren later: “in elk huis een Personal Computer”

Voorbeelden die ik heb gezien uit mijn praktijk:

  • We willen het Nederlandse MKB helpen om € 250 miljoen aan waarde te creeëren
  • We willen in vijf landen aanwezig zijn
  • We willen nummer 1 zijn in de bouw- en installatiebranche

Pieter van Osch, Customer Vibes

Video: Jim Collins, BHAG