Terug naar overzicht

10 tips om meer uit het LinkedIn te halen

Reeds 1,1 miljoen Nederlanders hebben LinkedIn ontdekt als zakelijk sociaal netwerk. LinkedIn is niet alleen geschikt om contacten te onderhouden. Ook voor het vinden van geschikte kandidaten om vacatures te vervullen of voor het verkrijgen van opdrachten heeft LinkedIn haar nut bewezen.

Toch zou de waarde van dit zakelijke sociale netwerk nog veel groter kunnen zijn voor iedereen met een LinkedIn-profiel. Door iets meer aandacht aan het profiel te besteden, zich te houden aan de nettiquette of simpelweg het gebruik maken van de vele mogelijkheden die het netwerk biedt.  Daarom tien tips om meer uit het LinkedIn-netwerk te halen:

1. Zorg voor een volledig profiel.

Een volledig profiel betekent uiteraard een representatieve foto. Maar ook alle rubrieken ingevuld, zoals interesses en de samenvatting. Bij werkervaring en opleidingen, álle (voorgaande) werkgevers en opleidingen vermelden. Zo wordt je vaker gevonden bij zoekopdrachten en kunnen ex-collega’s en studiegenoten je makkelijker vinden. En zo breidt je netwerk zich sneller uit.

2. Breidt netwerk uit

Bij LinkedIn draait het om netwerken. Om hét netwerk. De waarde van dit netwerk zit in contacten. Eerder schreef ik daar de post LinkedIn en zwakke connecties over. Online kan een netwerk zich vele malen sneller uitbreiden. Bovendien blijken bijvoorbeeld met name zwakkere connecties belangrijk bij het vinden van een (andere) baan. Nodig dus anderen uit om onderdeel te worden van je netwerk. (Ex-)Collega’s, (oud-)studiegenoten, leveranciers, klanten, vakgenoten, vrienden, samenwerkingspartners. LinkedIn biedt zelfs de mogelijkheid om via je e-mailbox relaties uit te nodigen. Hou dan wel rekening met tip 3…

3. Stuur gepersonaliseerde uitnodigingen.

En dan bedoel ik zowel uitnodigingen om te linken als uitnodigingen om iemand aan te bevelen. Het is een kleine moeite om de standaard e-mail te personaliseren. Waar ken je elkaar van? Wat deel je? Wat kun je voor elkaar betekenen? Een persoonlijke noot.

4. Gebruik status update.

Op zoek naar iets of iemand? Iets in de aanbieding? Belangrijk nieuws? Aankondiging van een artikel? Een event? Laat het aan je netwerk weten via je status update.

5. Maak gebruik van ‘applications’.

Via applications is het mogelijk aan te geven welke boeken je leest of gelezen hebt. Interessanter vind ik de mogelijkheid om events aan te kondigen. Organiseer je (of je organisatie natuurlijk) een workshop, seminar, congres, etc? Of dat nou betaald is of gratis, maakt niet uit. Kondig het aan via LinkedIn. Je krijgt dan zelfs de mogelijkheid om je LinkedIn-connecties een mail te sturen om hen te wijzen op deze ‘buitenkans’. Ook ‘bloglink’ kan interessant zijn. Heb je een blog, maar het kan ook een Twitter-account zijn waarop je actief bent, maak dan een koppeling. Updates verschijnen dan automatisch in je profiel. Maakt het geheel levendiger en je hebt er weer een extra ‘uithangbord’ bij.

6. Wordt lid van relevante groepen

Een van de meest interessante mogelijkheden van LinkedIn is de mogelijkheid om lid te worden van groepen. Maximaal 50. Via de zoekfunctie kun je zoeken naar groepen van bijvoorbeeld alumni van je opleidingen of werkgevers, vakgenoten, interesses, etc. Er zijn (juni 2009) ruim 10.000 Nederlandse LinkedIn-groepen om uit te kiezen. In deze groepen kun je relevant nieuws posten. Discussies starten. Vragen beantwoorden. Vacatures posten of juist vinden. Vele mogelijkheden om aan personal of employer branding te doen. Om autoriteit op te bouwen of gewoon op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de branche of het vak.

7. Vermeld website en blog

LinkedIn biedt de mogelijkheid om drie websites op te nemen in je profiel. Van deze mogelijkheid wordt dan ook regelmatig gebruik gemaakt om een link op te nemen naar de website van de organisatie, een blog of een online foto-album. Helaas staat er dan in 90% van de gevallen: my website, my company of my blog. Door weer op ‘edit’ te klikken en vervolgens de mogelijkheid ‘Other’ kun je een naam toevoegen, bijvoorbeeld de naam van je bedrijf. Je mag 30 tekens gebruiken. Dat betekent dat je zelfs nog kort kunt beschrijven wat je organisatie doet. Bijvoorbeeld: Philips consumentenelektronica of KPN voor mobiele telefonie. Deze links worden ook nog eens door Google geïndexeerd. Keywords als mobiele telefonie zijn dan belangrijk.

8. Let op ‘contact-settings’

Helemaal onderaan je LinkedIn-profiel, bij ‘contact-settings’, geef je aan waarvoor anderen jou kunnen of mogen benaderen. Is dat voor een baan, een business deal of om te reconnecten? Een recruiter zal er bijvoorbeeld op letten of ‘career opportunities’ vermeld wordt. Is dit niet het geval dan zal een recruiter je in principe niet benaderen. Velen ‘vergeten’ echter deze settings aan te passen, met als gevolg dat ze benaderd worden voor vacatures, samenwerkingsverbanden of het beantwoorden van vragen, terwijl ze daar helemaal niet op zitten te wachten. Dat geeft irritatie voor zowel jou als degene die contact opneemt. En dat is dus makkelijk – met enkele muisklikken – te voorkomen.

9. Recommendations

Sommigen krijgen vanzelf een aanbeveling als ze een klus hebben geklaard, of uit dienst gaan. Toch is dit geen dagelijkse praktijk. Het komt vaak neer op het vragen om een ‘endorsement’. En dat is eng. In Nederland hebben wij immers een cultuur van ‘de kop niet boven het maaiveld uisteken’. En jezelf op de borst kloppen middels een aanbeveling, ja, dat voelt enigszins tegennatuurlijk. Overheen stappen dus. Vraag (ex-)collega’s, klanten, managers om hun mening over je te geven. Dat doen ze ook al dagelijks over het restaurant waar ze geweest zijn, het vakantiepark en de nieuwste iphone. En jouw profiel krijgt er een zoveel menselijker en betrouwbaarder gezicht door.

10. Contactgegevens vermelden

Eigenlijk hoort dit gewoon bij tip 1 over het volledig invullen van het profiel. Maar omdat er ‘persoonlijke informatie’ als kopje bovenstaat, slaan veel mensen dit over. Als je wilt dat anderen je rechtstreeks kunnen benaderen, is het raadzaam contactgegevens op te nemen in je profiel. Dat kan ook een e-mailadres zijn. Vermeld dit dan gewoon in het vakje “Adress”. Heb je Skype of maak je gebruik van msn messenger, gtalk of icq? Ook dat kun je vermelden onder IM.
Bonus tip: LinkedIn-naam (Public Profile): dit is de naam van je publieke LinkedIn-profiel. Bij velen staan hier nog allerlei letters en cijfers in die LinkedIn er automatisch in heeft geplaatst. Klik op ‘edit’ en pas ‘your public profile url’ aan. Makkelijker te communiceren. Makkelijker te onthouden voor anderen.

Het lijkt allemaal veel werk. En bij elkaar opgeteld kost het natuurlijk ook wel even tijd. Maar dan heb je ook iets. Een geactiveerd netwerk. Bedenk echter wel, het is een SOCIAAL netwerk. Je haalt er alleen iets uit als je er zelf iets instopt. Dat is de wederkerigheid die in een sociaal netwerk besloten ligt. Je zult dus tijd en moeite moeten investeren in het opbouwen en onderhouden van je netwerk. Pff, het lijkt net werk. Maar met vele voordelen…op termijn.